Donderdagavond op de vertrouwde tijd van 21.00 uur is het weer tijd voor je metal vitamine bij Omroep Zilt. De ene plaat is nog mooier dan de andere en deze week praat ik met Janneke de Rooy en Charlotte Wessels.
De opening is voor een band die vorige week het slachtoffer was van het klokje van gehoorzaamheid. One Eyed Wizzard zou de uitzending afsluiten met door een leuk gesprek in de uitzending was de tijd sneller om dan gepland. Dus deze week in de herkansing en dan ook gelijk aan het begin. One-Eyed Wizard is een Rotterdamse Hardrock/ Heavy Metalband uit Rotterdam die eigen nummers brengt naar hun grote voorbeelden uit de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw, zoals o.a. Black Sabbath, Judas Priest en Motorhead.
Daarna draaien we nog een plaat van Death Möth voordat we naar het eerste gesprek van de avond gaan. Die is met Janneke de Rooy van de Brits/Nederlandse band Maatkare.
In het hart van een door mannen gedomineerd death metal-landschap staat Maatkare – een volledig vrouwelijke line-up die de essentie van het oude Egypte kanaliseert door hun felle muzikale expressie. Deze band van ambitieuze vrouwen, opgericht in maart 2020, heeft gestaag hun weg gevonden, met als hoogtepunt de release van hun debuutsingle ‘War Before Peace’. Bij het maken van hun muziek laat Maatkare zich inspireren door het rijke tapijt van death en black metal, met invloeden van Nile, Scarab, Behemoth, Arch Enemy en Kataklysm. Doordrenkt met de onvertelde verhalen van krachtige vrouwen die de geschiedenis hebben gevormd. Vernoemd naar een van de vele titels van farao Hatsjepsoet, is Maatkare meer dan alleen een band; het is een bewijs van de onverzettelijke kracht en veerkracht van vrouwelijke macht, zowel uit het verleden als het heden. Aangevoerd door de dynamische zangeres Janneke de Rooy, wier indrukwekkende aanwezigheid op het podium alleen wordt geëvenaard door haar faraonische zang, wordt Maatkare gecompleteerd door de baslijnen van Amie Chatterley en het gitaarwerk van Georgia Bell. Het ontstaan van Maatkare was een ontmoeting van muzikale geesten tijdens het gevreesde 2020, met originele leden over de hele wereld. Met de huidige line-up die voortkomt uit verschillende achtergronden, waaronder Janneke’s ervaring met Beyond The Pale, Amie’s ambtstermijn bij Dakesis en WomenOwar, en Georgia’s meer opmerkelijke sessiewerk met Harper (thatyellaharper), brengt de band een schat aan talent en ervaring met zich mee. De kern van Maatkare’s muzikale ethos ligt een diepgaande verbinding met de Egyptische geschiedenis en mythologie, gebroken door de lens van het krachtige vrouwelijke perspectief van de band. Met hun aankomende debuutalbum, dat later dit jaar uitkomt, duikt Maatkare diep in de erfenis van farao Hatsjepsoet en onderzoekt ze haar regering en het tumultueuze tijdperk waarin ze regeerde met een mix van eerbied en rauwe intensiteit. Hun debuutsingle ‘War Before Peace’ dient als een krachtige introductie tot de band. Het nummer, geproduceerd door Amie Chatterley, is een reis door eeuwenoude conflicten, grenzend aan de opkomst van het Romeinse rijk met de blijvende kracht van de Egyptische beschaving. Zoals Janneke uitlegt, is het lied een aangrijpend eerbetoon aan de talloze vrouwen en kinderen die verstrikt raakten in het kruisvuur van de geschiedenis, waarbij hun stemmen door de eeuwen heen weergalmden in Maatkare’s donderende kakofonie. Sirenes van geluid, vrouwen van de geschiedenis, Maatkare is gearriveerd.
Afhankelijk van de tijd komt er nog muziek van Axis Mundi en of Dianne van Giersbergen, iets wat onzeker.
Wat wel zeker is dat ik een gesprek heb met Charlotte Wessels, zij bracht vrijdag 20 september haar album The Obsession uit. Johanna Charlotte Wessels is een Nederlands zangeres en genoot bekendheid als leadzangeres van de symfonische metalband Delain. Als zangeres heeft Charlotte Wessels deel uitgemaakt van de band To Elysium en de rockopera Infernorama, van Manny van Oosten. Haar eigenaardige zangtalent wordt als volgt omschreven: “Haar karakteristieke stem geeft een sterke eigen identiteit. En haar rustige, popachtige geluid onderscheidt zich goed van de vaak hoge opera-achtige gothic-vocals uit het genre,” zoals er over haar wordt gezegd. Martijn Westerholt, de oprichter van Delain, ontmoette Charlotte (net 18 jaar oud) bij toeval. Ze woont bij zijn ouders in de straat. Ze schreef eerst alleen teksten en zanglijnen voor hem en zong die voor zodat Westerholt wist waar de zang in de muziek zou passen. Hij was daar zo van onder de indruk dat hij Wessels heeft gevraagd of zij zich bij de band wilde aansluiten als hoofdvocaliste. Eerst had Westerholt de hoop al wat opgegeven een geschikt persoon daarvoor te vinden. Sinds Charlotte Wessels haar eigen muziek schrijft, valt op hoe gevarieerd haar creaties zijn in vergelijking met haar voormalige broodheer Delain. Niets ten nadele van de symfonische metalband overigens, want ook die weet op een geheel eigen manier indruk te maken, maar Wessels’ solo-albums Tales From Six Feet Under (2021) en Tales From Six Feet Under Vol II (2022) vliegen alle kanten op en laten horen hoe creatief zij is. Pop, metal, prog, trip-hop en pop(rock) vinden hun weg in de composities en daarmee bieden de platen een gevarieerd palet. Hoe is dat met The Obsession? Dat verteld Charlotte ons zelf.
De afsluiter voor deze is avond is van de band Nymue. Ze hebben inmiddels een demo uitgebracht van een nummer op hun debuutalbum. Nymue is een beginnende progressieve symfonische metalband met grote invloeden uit klassieke muziek, filmsoundtracks en natuurlijk metal! Met z’n tweeën begonnen Vincent van Zwieten en Thirza Fekkes werkten in de zomer van 2022 aan een cover van de Friese metalband Baldrs Draumar. Tijdens het werken aan deze cover arrangeerden ze een volledig orkest en na deze ervaring wilden ze meer creëren! In april 2023 zag hun volgende cover het licht: Scientist van Ayreon en Stream of Passion-zangeres Marcela Bovio. Ze vroegen Reinier van Zwieten om mee te doen aan de symfonische metalversie van deze ballad. Voor hun cover van Mother Earth van Within Temptation werd de band in november 2023 uitgebreid met de brute drums van Dominic Pongers. Na met een pluginorkest te hebben gewerkt, wilden ze met echte klassieke muzikanten werken. Ze stelden een orkest samen van 35 muzikanten, bestaande uit professionals, semi-professionals en vrienden van Thirza’s orkesttijd. Voor hun cover van Mother Earth van Within Temptation werkten ze ook met een koor bestaande uit studenten van Thirza van het Parcival College in Groningen. Daarna kruisten ze de weg met de geweldige gitarist Bastiaan Westerbeek voor hun cover van The Phantom of the Opera, die zich in december 2023 aansloot.
Dus weer een boordevol en gevarieerd programma.
Heb je suggesties of speel je in een band en heb je een single uit of een goede demo die je graag eens wil laten horen aan Noord-West Fryslân en de rest van de wereld of wil je ook eens een uitzending vullen met je muziek en inspiratieplaten dan kun je mailen naar rsh.razenderoeland@gmail.com of razenderoeland@omroepzilt.nl
← All Playlists for Show: Razende Roeland