Donderdagavond op de vertrouwde tijd van 21.00 uur is het weer tijd voor je metal vitamine, bij Omroep Zilt. De ene plaat is nog mooier dan de andere, met vanavond te gast Ron ‘Brew’ Brouwer.
Eerst de opening, die is deze week van Starscream. Starscream is een driekoppige hardrockband met een hoog octaangehalte, met die bekende jaren 80-twist. Wat je hoort is wat je krijgt! De eerste keer dat ik deze band hoorde was live in januari van dit jaar, tijdens een benefietfestival en ze waren de tweede band van de dag. Ze speelden heerlijk met een plezier, heerlijke hardrock zoals we veelal kennen uit de 80-er jaren van de vorige eeuw. In april van dit jaar brachten ze een EP uit waar we deze uitzending mee openen.
Vorige week hadden we een uitzending met muziek van vinyl en op een foto liet ik zien dat ik een trotse bezitter ben van een Vortex album en ik had alleen me misrekend. Het nummer kon niet meer gedraaid worden, dus stelde de gast voor om het deze week goed te maken en alsnog de lp met de titel “Metal Bats” mee te nemen en het nummer te draaien.
Juan onze “leverancier” van Spaanse band leverde deze week ook weer een leuke band aan genaamd Killus. Killus is een industriële metalband die 25 jaar geleden werd opgericht uit de Spaanse gemeente Vilareal. Na verschillende configuraties op het gebied van muzikanten te hebben gehad, bestaat de groep momenteel uit 4 leden. De band valt op omdat ze een unieke houding en geluid hebben weten te weerspiegelen: industrial metal, groove metal, shockrock onder invloed van legendarische bands als Nine Inch Nails, Marlyn Manson , White Zombie, Ministry. Dit alles vermengd met elementen van de meest moderne en hedendaagse elektronische metal. De enscenering en houding van de band is een van hun sterkste punten, voorzien van een krachtig geluid en een opvallend imago, waardoor ze live in een wervelwind veranderen. Nadat acht albums op de markt waren geweest die zowel nationaal als internationaal zeer goede recensies gekregen, heeft Killus drie revolutionaire en opruiende tournees gemaakt door Spanje, Europa en het Verenigd Koninkrijk.
En de gast vanavond heet Ron Brouwer. Als tiener ontdekte Ron ‘Brew’ Brouwer zijn liefde voor melodieuze rockmuziek en muziektheater – en hij wilde in de voetsporen treden van zijn helden. Op 16-jarige leeftijd was hij medeoprichter van een band genaamd ‘Oxygen’, waarin hij de zanger was en enkele keyboards speelde. De band is nooit echt ontstaan of zelfs maar ooit voor publiek opgetreden. Toen hij op de lerarenopleiding begon, nam Ron de bandnaam mee toen hij zich aansloot bij een coverband die slechts één keer een pubshow opvoerde. Ron wilde graag zanger en performer zijn en deed vervolgens auditie voor twee grote musicals die het genre in Nederland zouden vestigen, namelijk Cats en Les Misérables, waarvan hij de tekst ook in het Nederlands had vertaald. In plaats van een rol te aanvaarden, besloot Ron zich te concentreren op de minder onzekere carrière van leraar in het voortgezet onderwijs.
Maar soort kan kruipen…
In 1989 vroeg een van Rons voormalige bandleden hem om de leadzang op te nemen voor twee nummers met zijn band Kooz Killz Applemooz, voor een compilatie-cd die later dat jaar uitkwam. Ron accepteerde het – en schreef mee aan een van de nummers in de studio. De release en de daarmee samenvallende half uur durende show leidden tot een uitnodiging van de Nederlandse thrashers Mystrez, met wie Ron intensief schreef en repeteerde – en begin 1992 één keer optrad.
En toen was er stilte.
Tot Ron in 2018 weer opdook als radio-dj en gastheer was van zijn maandelijkse drie uur durende show ‘Ron’s Brew’ waarin heavy rock, metal en progressieve rock centraal stonden, een favoriet genre van Ron. Elke show werd afgesloten met een uur introductie van een band of artiest, die in de studio aanwezig zou zijn. Sacrosanct was de laatste in 2018. Toen hun zanger in 2019 op het punt stond te vertrekken, werd Ron uitgenodigd om in te stappen. Kort daarna droeg hij zijn teksten, interpretaties en stem bij aan het vijfde album van de band, dat in 2022 zou verschijnen. Door omstandigheden lag het album echter op de plank. Tom de Wit, met wie Ron al meerdere keren had opgenomen, wist dat het een bucketlist wens van Ron was om ooit een soloalbum op te nemen en hij stelde voor een dergelijk project te gaan produceren. Gewapend met slechts een handvol ideeën ging Ron de uitdaging aan.
Snel vooruit naar het heden.
Het project verschijnt onder de noemer ‘Exi(s)t’: na zijn zelfgekozen vertrek uit Sacrosanct was Ron vastbesloten te bewijzen dat hij nog steeds bestaat als muzikant, zanger en tekstschrijver. Omdat het merendeel van de nummers op het album hun oorsprong vindt in het verleden, leek de titel ‘Collateral Damage’ behoorlijk toepasselijk. Exi(s)t – ‘Collateral Damage’ is nu verkrijgbaar bij het nieuwe onafhankelijke BroSoundhouse-label als cd-digipack (beperkt tot 300 exemplaren), digitale download en via alle grote streamingdiensten. De eerste songtekstvideo-single ‘Peril Accelerator’ ging op 19 juni 2023 in première op YouTube, gevolgd door de volledige album stream video.
En vanavond in Harlingen met ook muziek die hem inspireerde van Queensrÿche en Rainbow.
Rainbow is een Brits- Amerikaanse rockgroep die in 1975 ontstond uit een samenwerkingsverband tussen Ritchie Blackmore en de Amerikaanse groep Elf. Vanaf 1968 was Blackmore gitarist van Deep Purple geweest. Door het licht ontvlambare karakter van Blackmore verliet hij uiteindelijk die band en maakte met Elf het album Ritchie Blackmore’s Rainbow. Kort na het uitbrengen van dit album bleven alleen zanger Ronnie James Dio en Ritchie Blackmore over van de oorspronkelijke line-up. De andere leden werden vervangen. Onder meer sterdrummer Cozy Powall trad nu toe tot de band. Aanvankelijk maakte de band vrij elementaire hardrock die gekenmerkt werd door enigszins gotische invloeden. Vanaf 1978 veranderde het geluid van Rainbow. In dat jaar verliet Ronnie James Dio de groep voor Black Sabbath en trad de voormalige basgitarist van Deep Purple en tevens producent Roger Glover tot de groep toe. Vanaf dat moment neigde de groep meer van de vroege metal naar de op popmuziek geënte rock.
En als we er tijd voor hebben komen de volgende artiesten ook nog voorbij Sebastian Bach en Abyss.
Het verhaal van Abyss begon eind 1983. Na het uiteenvallen van lokale helden als Aggressor en Headbanger besloten de beide oprichters, Peter van Loo en Wim den Boer, een nieuwe Metalband op te richten: Abyss. Peter en Wim voltooiden met Hans Kuurstra (voormalig Aggressor), Edwin Twigt (voormalig Aggressor roadie!)en Edwin van der Nat de eerste Line-Up van de band en begonnen in november 1983 met repeteren. Al snel werden er een aantal nummers geschreven. Onvergetelijke zoals: Motorjugend, Ready To Bite, Call From Beneath en The Nun’s Tale. De band had grote invloed van bands als Judas Priest en Black Sabbath, maar ook van het vroege Metallica. Zoals gewoonlijk zijn beginnende bands altijd op zoek naar verbetering en als gevolg daarvan had de band het gevoel dat sommige leden de zaken binnen de band niet aankonden en werden ze ontslagen. De eerste die in maart 1984 de band verliet was Edwin van der Nat, hij werd vervangen door voormalig Headbanger Rick Ritman. De eerste podiumoptredens waren in aantocht en de band begon weer met repeteren. Het eerste optreden stond gepland voor mei 1984 op het Quinto’s Festival in Krimpen (bij Rotterdam).
Heb je suggesties of speel je in een band en heb je een single uit of een goede demo die je graag eens wil laten horen aan Noord-West Fryslân en de rest van de wereld mail dan naar rsh.razenderoeland@gmail.com
← All Playlists for Show: Razende Roeland