Of we er met de nieuwe uitbaters van Albert Heijn in Sint-Anna en Stiens nou op vooruit zijn gegaan? De supermarkten werden onlangs overgenomen van de familie Wassenaar, sociaal bewogen en betrokken buurtgenoten.
Ik hoor nogal wat klachten. Brood is vaak op, rijen bij de kassa’s, etenswaar tegen de vervaldatum, bevoorrading maar matig, de bejegening van klanten ook. Bij mij hebben die nieuwe kruideniers het ook even verbruid.
Wel vier, vijf keer per week komen wij daar, een aanzienlijk deel van het maandinkomen gaat al decennia naar AH. Mag daar misschien een klein beetje klantvriendelijkheid tegenover staan?
Luister naar de Uitgesproken column:
Ze zeggen je in hun winkels zogenaamd vriendelijk gedag, dat hebben ze er bij hun hoestende vakkenvullers wel ingestampt. Het soort vriendelijkheid dat niks kost, nauwelijks de moeite.
Maar als het er op aan komt, zijn ze er dan voor de clientele? Hoe klantvriendelijk zijn ze dan? Portemonnee vergeten. Kan gebeuren, toch? Overkwam me afgelopen jaren al eens eerder.
Bij de vorige franchisers geen enkel probleem! Bent u van de week nog in de buurt? Schrijf even uw telefoonnummer achterop de kassabon. Die houden wij dan hier bij de klantenservice. Komt u eerdaags even afrekenen, dan krijgt u de bon mee. Iedereen vergeet wel eens wat. Helemaal niet erg!
Zo gaat dat in een dorp, zo doe je dat met je vaste klanten. Die weten dan meteen weer dat loyaliteit loont. ‘Nee, meneer: die tijd hebben we gehad,’ zei de caissiere streng. ‘Bij de vorige eigenaar was dat geen probleem, dat weet ik. Maar er waait hier nu een nieuwe wind.’ Stond ik daar met m’n zeventig jaar, weggeschopt als een schurftige hond. Zonder boodschappen weer naar huis.
Mijn stelling is: zoals de winkelbaas is, zo vertrouwt hij zijn klanten. Ik sprak de winkelmanager er vorige week op aan, die bevestigde eerst de nieuwe aanpak. Maar een hogere manager haastte zich om dat weer te bestrijden. Inmiddels hoor ik steeds meer klachten.
Wat ik maar wil zeggen: die nieuwe wind bij Appie blies mij naar de Jumbo. Ook niet perfect, maar eigenlijk best goed. En ruimere parkeerplekken met minder risico op deurschade. Opvallend goedkoper bovendien.
Zo heeft elk nadeel, om met Cruijff te spreken, ook altijd een voordeel. Zelfs zonder bonuskorting.
Reageren? Graag! Naar jos.vannoord@omroepzilt.nl