Gebrek aan kennis over de holocaust is gevaarlijk, toeterden onze Friese media van de week. Dat steeds meer jongeren hier weinig of niks weten van de holocaust verbaast mij niet: deze systematische massamoord voltrok zich driekwart eeuw geleden!
Een Amerikaans bureau deed hier een nauwelijks steekhoudende steekproef om eens te kijken hoe het staat met de kennis van de holocaust. Die Amerikanen hebben thuis zeker niks te doen!
Dat ik nog dacht: gebrek aan kennis is sowieso gevaarlijk. Wie bepaalt van welke genocide de jeugd beslist moet weten en welke gerust mag worden vergeten? Waarom aldoor en uitsluitend de holocaust?
Hebben de overlevenden, de nabestaanden van deze verschrikkelijke massamoord het alleenrecht op slachtofferschap?
Of moet de holocaust aldoor in herinnering worden gebracht om de oorlogsmisdaden van Israel te camoufleren?
Want, kinderen: jullie mogen alles zeggen en vragen, maar Israel is boven elke kritiek verheven! Bevalt het criminele gedrag van de joodse staat je niet, ben je tegen de meedogenloze terreur door Israel in de bezette Palestijnse gebieden, dan wordt je subiet weggezet als antisemiet.
Alsof dat niet gevaarlijk is!
Wat weten wij nog van de massamoord in Rwanda, waarbij in 1994 zeker een half miljoen Tutsi’s systematisch werden afgeslacht? Hoe is het bij Friese schoolkinderen gesteld met hun kennis over de Armeense genocide, waarvan veel Turken nog altijd volhouden dat die nooit heeft plaatsgevonden?
Geschiedenisleraar van het Jaar Hendrik Atze van Doezum van het Lauwerscollege vertelt zijn leerlingen alles over de holocaust, meldde hij van-de-week trots in het Oog op Morgen.
Weet zijn grut ook van de Rode Khmer, die in de Cambodjaanse ‘killing fields’ meer dan een miljoen landgenoten systematisch over de kling joeg, in de jaren zeventig?
En hoe zat dat ook alweer met de Nederlandse betrokkenheid bij de nog recentere slachtpartijen in Srebrenica? De nauwelijks voorbije IS-terreur en de gifbombardementen op steden in Syrie?
Sommige leerlingen van Meester Van Doezum kunnen daar allicht uit eigen familiegeschiedenis over meepraten!
Niet zo gek dus dat de massamoord op ‘onze’ joden van zo’n tachtig jaar geleden niet direct hun grootste interesse heeft. Dat zij zich juist afvragen waarom er niet gesproken wordt over de huidige gruweldaden door de nabestaanden van de holocaust…
Over de Oeigoeren in China, nu! Die armzalige Rohingya’s uit Birma, vandaag de dag! Zullen we daar ook eens over praten?
Hebben we nog niet eens gesproken, beste kinderen, over het slavernijverleden. Hoezo verleden? Tot op de dag van vandaag worden er mensen uitgebuit, er is nog zoveel slavernij! In Afrika en in het Midden-Oosten bestaat ouderwetse slavernij, nog volop.
Ook bij ons worden arbeidsmigranten uitgeknepen, Oost-Europese vrouwen zitten gedwongen in de prostitutie, wat dacht je van de huisslavinnen op onze Caribische eilanden?
Heel fijn dat onze Friese Geschiedenisleraar van het Jaar zijn leerlingen wil behoeden voor nepnieuws, zoals hij beweert. Maar met halve verhalen worden zijn leerlingen evengoed genept.
Reageren? Graag! Email naar jos.vannoord@omroepzilt.nl