Bestaat er zoiets als goed nieuws? Iemand verricht een heldendaad, bij voorbeeld. Toch vormt dan nog rotnieuws dikwijls de basis. Wat klein geluk bij een akelig ongeluk.
Natuurlijk ben ik altijd op zoek naar goed nieuws, al was het maar omdat mijn buurvrouw telkens roept dat ik meer aandacht moet hebben voor positieve berichten.
‘Heb jij nou nooit eens wat leuks?’ riep ze laatst. Ik zoek me een ongeluk!
Is het nieuws dat de biobakken aan elke stoeprand van Waadhoeke keurig op de aangegeven dag worden geleegd door de opgewekte vuilnislieden van de Omrin? Dacht ‘t niet.
Nieuws ontstaat als onze grote vuilniswagen vanaf de modderige weg de vaart in glibbert! De chauffeur mankeerde gelukkig niks, al stond ie er in z’n natte pak wat minder opgewekt bij dan doorgaans.
Geloof mij nou: goed nieuws bestaat niet.
Een vliegtuig dat keurig op tijd landt is geen nieuws. Stort het ding onverhoopt neer, dan zijn wij nieuwsneuzen er als de kippen bij!
Net als bij die vuilniswagen in de sloot.
Hoe zit dat daar met verhaalbaarheid van de schade? Het plaatsen van waarschuwingsborden (‘Modder!’) ontslaat de vervuiler niet van zijn verantwoordelijkheid voor een schone en veilige weg, hoor ik van juridische experts.
Leermomentje.
Het hier veelgehoorde excuus dat het ‘nu eenmaal oogsttijd’ is, blijkt dus zo nietig als maar kan. Onze fijne boeren mogen af en aan rijden met hun moddertrekkers, het wegenreglement zegt heel duidelijk dat het een ieder verboden is om de weg te bevuilen en dusdoende gevaarlijke situaties te creëren. Pas door het treffen van voldoende maatregelen (zelf direct schoonmaken, het plaatsen van waarschuwingsborden) kan de boer bij ongelukken zijn aansprakelijkheid inperken.
Zo’n moddergooier is dus niet alleen verantwoordelijk richting weggebruikers, hij is wettelijk verplicht om de weg schoon te maken!
Ook heeft-ie meldingsplicht. De oogstende boer moet tenminste een etmaal tevoren bij de wegbeheerder (gemeente, provincie of waterschap) melden dat hij werkzaamheden gaat verrichten die tot modderoverlast kunnen leiden. Is er door de wegbeheerder, die zorgplicht heeft, geen melding ontvangen, dan kan de beheerder allicht aantonen niet te hebben kunnen weten van de gevaarlijke situatie en mogelijk onder zijn verantwoordelijkheid uitkomen. Daarbij moet hij wel kunnen bewijzen de wegen regelmatig te controleren.
Wie de wegbeheerder aansprakelijk wil stellen, zal moeten aantonen dat het ongeluk te wijten was aan diens schuld, of nalatigheid.
De politie mag modderwegen direct laten schoonmaken, op kosten van de vervuiler, al zal de politie meestal wachten op instructies van de wegbeheerder.
Belangrijke overweging: van weggebruikers mag verwacht worden dat zij hun snelheid aanpassen bij waarschuwingsborden voor ‘modder’. Trekken zij zich daar niets van aan en jakkeren zij hun ongeluk tegemoet, dan maken zij weinig kans om schade als gevolg van hun eigen rijgedrag bij anderen te kunnen verhalen.
Goed of slecht nieuws, het blijft aanmodderen.
Reageren? Graag! Email naar j.vannoord@omroepzilt.nl