
Wat valt je op in Friesland? Die vraag wordt mij als nieuwkomer regelmatig gesteld.
Ik vind het hier prima. Anders was ik allang weggeweest. Tuurlijk zijn er ook dingen die me minder bevallen, maar over het algemeen krijgt Friesland van mij een dikke negen.
Fijne, behulpzame mensen, als je ze leert kennen. Eerst vaak wat stug, inderdaad. Wondermooi buitengebied, volop ruimte om rustig jezelf en anderen te leren kennen. Eigen-aardigheden hebben ze ook volop.
Beweer ik hier dat veel Friezen, in mijn optiek, dikwijls te volgzaam en te inschikkelijk zijn, dan krijg ik meestal een verwonderde blik: hoezo?
Friezen doen zonder op- of aanmerking wat het Boven Ons Gesteld Gezag van ze verlangt, valt mij telkens weer op. Friesland is de voor Den Haag allergemakkelijkste provincie! ‘Tis nou eenmaal zo’, is een hier veelgehoorde bewering.
Mij lukt het nog niet om daar aan te wennen.
Doen bestuurders in de Randstad iets wat burgers niet aanstaat, dan kunnen ze hun borst natmaken. Zo liep afvalcontrole in Den Haag al eens uit op een buurtoorlog, boze bewoners staken hun vuilnisbakken op straat in brand en dwongen de gemeente dusdoende tot ander beleid. Zie ik in Friesland nog niet gebeuren: ‘Tis nou eenmaal zo.
Bij ons in het dorp is 30 de maximum snelheid. Iedereen klaagt dat er veel te hard wordt gereden en de hardste klagers rijden ook doorgaans het hardst. De enkeling die zich aan de snelheid houdt, wordt op de hielen gezeten door deze jakkeraars, nooit te beroerd om daarbij met grootlicht te knipperen, zo van: schiet eens ‘n beetje op!
Niet de hoogte van de boete, maar de mate van zekerheid dat er bij overtredingen een sanctie volgt, zeg maar de pakkans, is bepalend voor het gedrag van mensen, zo leerde ik als jonge politieverslaggever in Den Haag.
Precies daarom wordt het verkeer in Friesland nooit veiliger. Eerder het tegendeel. Terwijl de doelstelling al jaren is om het schrikbarende aantal verkeersslachtoffers te halveren, vallen er in Friesland elk jaar meer doden. Het is er belabberd gesteld met de verkeersveiligheid.
Dure rapporten worden er elk jaar over volgeschreven, onlangs weer door BVA Verkeersadviezen, en iedereen draait maar om de hete brij heen. Het komt allemaal door stress, vermoeidheid, afleiding, zelfs vergrijzing wordt als oorzaak genoemd. De oplossing zoeken ze in voorlichting en educatie, het lijkt wel de jaren zeventig.
Niemand in Friesland durft de waarheid te benoemen. De onveilige wegen, de onvoldoende verlichting. Te weinig fietspaden langs hoofdwegen. Maar vooral ook ontbrekend toezicht, noem het handhaving of controle. Politie zie je in Friesland nergens. Politiebureaus zijn dicht en van een verkeersagent hebben ze hier nog nooit gehoord.
Reageren? Graag! Email naar j.vannoord@omroepzilt.nl