Beginnen ze weer over die Lelylijn! Wat hebben Friezen in hemelsnaam te zoeken in Amsterdam? Als het echt onontkoombaar is, pak ik de auto wel.
Over auto’s gesproken: voor hetzelfde geld als de bouwkosten van die hele Lelylijn (even rekenen) kunnen de eerste vijftig jaar alle voorziene treinreizigers evengoed per elektrische taxi naar Amsterdam worden gebracht, of naar Schiphol.
Omgekeerd mogen die Amsterdammers hier, wat mij betreft, gerust weg blijven! Zelf ben ik nog maar net een paar jaar in Fryslân.
Mij valt het telkens op: Friezen zijn graag zichzelf, maar zij willen er, op een rare manier, toch ook wel graag een beetje bij horen. Dat bestuurlijke gepaai met de Rampstad! Wat is dat voor complex?
Omdat de minister voor deze gigadure verbinding tussen het Noorden en de Randstad alvast een zogenoemd ‘participatietraject’ is gestart, geef ik hier gratis advies. Ik zeg: niet doen! Laat de Friezen nou gewoon thuis blijven en daar vooral zichzelf zijn. Juist dan zijn ze op hun best.
Rust en weidse landschappen, daarvoor komen mensen naar Friesland. Verpest dat laatste mooie, nog niet verknoeide stukje Nederland nou ook niet! Geen enkele Fries zit te wachten op westerse drukte. Maar kijk uit: als mensen iets niet willen schijnt dat tegenwoordig een argument te zijn om dergelijke politieke plannen juist door te drukken!
Komt nog wat bij: volgebouwd Nederland is veel te klein voor zo’n supersnelle trein. Trapt de machinist in Groningen zo’n TGV even op z’n staart, dan is-ie Amsterdam al voorbij. Ze willen er een snel boemeltje van maken, een TPV: train a petite vitesse! Met aansluiting op Leeuwarden en haltes in Drachten, Heerenveen, Emmeloord en Lelystad, welja!
Dat scheelt qua reistijd misschien een kwartiertje met de bestaande treinverbinding…
Doe mij nou een lol: stop met die onzin. De miljarden uit de bodemloze Brusselse subsidiepot kunnen we beter stoppen in de wederopbouw van de huizen die door de Groningse gasboringen op instorten staan. Half Europa heeft mee geprofiteerd van ons gas: de schade en de schande hadden allang moeten zijn hersteld.
De pijn van de Lelylijn.
Geloof mij nou: treinen is nostalgie. Net als olielampen, manchetknopen en cassettebandjes, hoe lollig ook. Bedenk iets nieuws! We moeten vooruit, niet terug. Treinen zijn uit de tijd: kaartjes idioot duur, je kunt van geen trein op aan, er is altijd wat en de bedrijfsvoering is hoogst onzeker: de trein is voorbij!
Als je alle tijd van de wereld hebt, dan overweeg je misschien nog eens de trein. Internationaal, bijvoorbeeld naar Frankrijk. Daar zijn de afstanden dan ook wel vijftien keer zo groot als in Nederland. Maar zelfs daar is de supersnelle trein uit de sixties al weer op z’n retour, nauwelijks een optie. Ze staken er vaker dan dat ze rijden.
Nedersaksen-lijn, Zuiderzee-lijn, Betuwe-lijn, niks geleerd.
Ik heb bedragen gehoord tussen de 6 en 12 miljard. Reken dan maar op tenminste 15. Terwijl er al treinen zijn en de wachtkamers bij de Voedselbanken steeds voller zitten.
Wie nu weer begint over een Lelylijn, heus: die spoort niet.
Reageren? Graag! Email naar j.vannoord@omroepzilt.nl