
Friesland moet zo’n Lelylijn helemaal niet willen. Dat eeuwige gelamenteer over die hobbyspoorbaan. Er is toch een trein, nou dan!
Met die Lelylijn kun je hooguit een kwartiertje sneller naar de Randstad, of veel erger nog: zijn die rampstedelingen een kwartiertje eerder hier.
Is dat nou zo wenselijk?
De kostenramingen varieren tussen de tien en vijftien miljard. Allemaal publiek geld. Kan dat niet beter worden besteed? Wat is er mis met de bestaande Intercity? De makke met Friesland is dat Friezen aldoor zo hun best willen doen om erbij te horen. Bij iets wat ze in diepste wezen juist verachten.
Hoe zit dat? Al honderden jaren staan de trotse Friezen met de rug naar het Westen en nu opeens zouden ze aansluiting zoeken, met opgehouden hand in Den Haag en in Brussel? Wat is dat toch voor raar minderwaardigheidscomplex?
Komt bij: de trein is zo passe! Uit eigen ervaring kan ik getuigen dat menige westerling gierend jaloers is op wellevend Friesland, waar het leven nog goed is, waar kalmte en plattelandsrust overheersen. Waar de mensen elkaar nog niet aldoor in de haren vliegen. Waar nog ruimte en rust genoeg is voor iedereen.
Noem mij nou een Fries die dringend naar het Westen wil! Iedereen in Friesland weet intussen wel dat de overvolle Randstad, prima te bereiken over de Afsluitdijk of langs Almere, zeker niet zo ver is als het ‘hoge Noorden’ vanuit de Randstad. Laat dat nou lekker zo blijven.
Het allerlaatste dat Friezen zich zouden moeten wensen is aansluiting bij de gekte van de Rampstad. Welke onstpoorde dwaas heeft dat bedacht?
Natuurlijk zijn westerlingen welkom in Friesland, maar zoals met alle leuks en lekkers: daar moet je wat voor over hebben.
Om te onthaasten moet je even afstand nemen, letterlijk ook. Een stukje reizen, een eindje rijden. Dan ben je wel even onderweg. Met de auto. Desnoods met zo’n achterhaalde trein.
Dan gaat zo’n Intercity, wel beschouwd, eigenlijk al veel te snel.
Reageren? Graag! Email naar j.vannoord@omroepzilt.nl