
Foto: Omroep Zilt, Lennard Geerts
Een nieuw onderzoek laat zien dat LNG-schepen mogelijk vervuilender zijn dan verwacht omdat ze meer methaan uitstoten dan eerst werd gedacht. Maar Rederij Doeksen zegt dat dit niet direct geldt voor hun nieuwe schepen die varen op het vloeibare aardgas.
Het onderzoek keek vooral naar schepen met dual fuel motoren en concludeerde dat LNG-schepen meer methaanslip produceren dan gedacht. Dual fuel betekent dat de schepen zowel op LNG als op een andere brandstof kunnen varen, meestal gasolie.
De nieuwe schepen van Rederij Doeksen, de Willem Barentsz en de Willem de Vlamingh varen alleen op LNG en kunnen niet op een andere brandstof varen. Directeur Dirk Spoor zegt dat de conclusie van het onderzoek eenzijdig is en meer nuance nodig heeft.

Het hogere methaan komt door dual fuel schepen die niet alleen op LNG varen maar ook gasolie altijd nodig hebben voor bijvoorbeeld de ontsteking en hulpmotoren. Dat zorgt voor meer uitstoot dan bij schepen die alleen op LNG varen.
Spoor zegt dat de schepen van Rederij Doeksen volledig op LNG varen zonder gasolie voor hulpmotoren. Ook stoten de LNG-schepen minder uit dan andere boten. “Bij gebruik van LNG is de uitstoot van stikstof ongeveer 90% lager, die van fijnstof ongeveer 95% lager en die van zwaveloxide 100% lager dan bij gebruik van gasolie,” vertelt Spoor.

Als er in de toekomst meer bio-LNG wordt gebruikt, wordt het nog schoner met veel minder CO2-uitstoot. Maar Rederij Doeksen ziet LNG als een tussenoplossing. Ze willen in de toekomst graag elektrisch varen.
“Onze schepen kunnen makkelijk overstappen van LNG naar elektriciteit maar het elektriciteitsnetwerk kan dat nu nog niet aan,” zegt Spoor. Volledig elektrisch varen betekent ‘zero emissie’ maar dat is voorlopig nog niet mogelijk.