De kans op uitbreiding van de vliegbasis Leeuwarden lijkt minder groot dan eerder gedacht. Dat zeggen Geert Verf uit Marsum en Gerard Veldman uit Koarnjum. Zij zitten beiden in de COVM, een adviescommissie over geluidshinder rond de vliegbasis.
Het ministerie van Defensie heeft in een nota gereageerd op alle zienswijzen die zijn ingediend over de plannen om meer militaire oefenruimte te creëren. Die plannen staan beschreven in het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD).
Zo wil Defensie de mogelijkheden voor amfibische oefeningen op de Vliehors Range uitbreiden. Ook bestaat de wens om de tweede start- en landingsbaan van de vliegbasis Leeuwarden te verlengen en in gebruik te nemen.
“Wy steane net te springen om noch mear fleanbewegings”, zei Geert Verf eerder tegen Omroep Zilt. Hij is voorzitter van dorpsbelang Marsum en zit in de Commissie Overleg & Voorlichting Milieu (COVM), die de minister van Defensie adviseert over geluidshinder. “It evenwicht is no al fersteurd rekke troch de F-35’s. Dy meitsje in protte mear lûd.”
Lelystad heeft grotere kans
Nu Defensie heeft gereageerd op alle zienswijzen, is Verf met zijn collega Gerard Veldman uit Koarnjum voorzichtig optimistisch. Defensie schuift namelijk niet op voorhand de bestaande afspraken over de geluidscontouren rond de vliegbasis terzijde, maar neemt ze uitdrukkelijk mee in het afwegingskader.
Dat geldt ook voor de ongewenste effecten van een uitbreiding voor de nabijgelegen dorpen en stadswijken, de plannen voor een zonnepark en de plaatsing van windmolens. In de reactienota schrijft Defensie geen bezwaar te hebben tegen de geplande nieuwbouw van 45 woningen voor asielzoekers vlak naast de vliegbasis, aan weerszijden van de Kampweg, ‘als dat geen beperkingen voor het functioneren van de vliegbasis oplevert’.
Verf: “Zoals bekend staan er rondom vliegbasis Leeuwarden veel bebouwing heel dicht op de basis. Duidelijk anders dan bij andere bases het geval is. Nieuw is ook dat Lelystad, naast Eelde, Twente en Eindhoven en andere militaire bases, formeel als optie genoemd wordt.”
Veldman en Verf denken dat Lelystad een grotere kansmaker is dan Leeuwarden, omdat de overloopfunctie van Schiphol voor Lelystad waarschijnlijk van de baan is en omdat daar weinig bebouwing is. Ook zou er in Lelystad minder weerstand zijn tegen de komst van F-35 vliegtuigen dan tegen vakantievluchten.
Sterkere lobby in het zuiden
“Het is bepaald geen gelopen race”, waarschuwen Veldman en Verf. Er volgen nog verschillende stappen in het proces van het NPRD. Op basis van onder andere een plan-milieueffectrapport (planMER) zal het kabinet besluiten over een voorkeurslocatie.
“Voordat er echte voorkeurslocaties komen zijn we wel een tijd verder. De grootste onzekerheid is dat de politiek uiteindelijk besluit. Dan krijg je veel beïnvloeding van Tweede Kamerleden en bewindslieden. De lobby in het zuiden is sterker dan die in het noorden. Als argumenten doorslaggevend zijn zitten we wel goed. Maar als emoties de boventoon gaan voeren, zijn we er nog niet zo zeker van.”