Als het aan het gemeentebestuur van Harlingen ligt, stopt de Futbringer per 1 oktober. Te weinig inwoners maken gebruik van het taxibusje, ondanks investeringen in een nieuwe dienstregeling met 21 haltes en een hoop reclame.
De Futbringer is bedoeld om inwoners zonder eigen vervoer te helpen. Het doel is om eraan bij te dragen dat een kwetsbare groep mensen zich zelfstandig kan blijven redden in de samenleving. De taxidienst telt 21 haltes in de gemeente en maakt ritten op woensdagen en zaterdagen.
De pilot van de Futbringer begon in maart vorig jaar. De gemeente heeft er in het eerste jaar bijna 30.000 euro aan uitgegeven. Maar in die periode werden er maar bar weinig ritten gemaakt met het taxibusje, tussen de 6 en 38 per maand.
“Kosten niet in verhouding”
In april van dit jaar is de dienstregeling daarom uitgebreid met een route via Midlum, en er is veel extra publiciteit gemaakt. De gemeente heeft nog eens 68.000 euro begroot tot eind 2025.
April was ook meteen de drukste maand, met 55 ritten, maar in mei en juni zakte het gebruik terug naar 27 ritten per maand. De reiziger betaalt slechts één euro per kaartje, maar de gemeente legde in de vier maanden van maart tot en met juni afgerond 83 euro per rit bij.
Over de hele periode vanaf maart 2023, inclusief communicatiekosten, heeft een enkele rit de gemeente gemiddeld ruim 138 euro gekost.
De pilot is geflopt, vindt het college van B en W. In een raadsinformatiebrief schrijft zij dat “de inzet die de gemeente doet niet rendabel is en dat de kosten van de Futbringer niet in verhouding staan met de maatschappelijk toegevoegde waarde”.
Wmo-vervoerspas beter?
Het college wil daarom per 1 oktober stoppen met de Futbringer. Het resterende geld zal worden teruggestort naar de sociale reserves.
Daarnaast wordt nog wel gekeken of een Wmo-vervoerspas een betere oplossing kan zijn voor kwetsbare inwoners zonder vervoer. Hierover zal worden overlegd met taxibedrijf Van der Pol, het gebiedsteam en de gebruikers.