
De generator op de LNG-motor. Foto: Omroep Zilt, Larissa Lokenberg
Veerboot Willem de Vlamingh is hybride gemaakt. Daardoor kan het schip nu zonder uitstoot in de havens liggen.
De Willem de Vlamingh vaart nog maar vier jaar, maar toch heeft Doeksen besloten het schip een upgrade te geven.
“We hadden nog wel een paar wensen”, legt projectleider Jitze Landman uit. Vooral op het gebied van duurzaamheid. Zo vaart het schip al op het groenere LNG.
“De schepen echt toekomstbestending maken”, zo is het doel, zegt Landman. Daarom zijn er nu grote pakketten accu’s op het schip gebouwd.
Daar werden ook wat veiligheidsmaatregelen voor genomen. “Als er wat met zo’n accu gebeurd, wordt ‘ie intern meteen geblust. Eigenlijk kan ‘ie niet in de fik vliegen.”
Onderweg wordt stroom opgewekt, maar aan de wal kan ook groene stroom geladen worden. Die wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de verlichting en de boegschroeven.
“We kunnen de schepen nu ook emissievrij laden en lossen”, vertelt Landman. “Zodra de schepen voor de kant komen, drukken we op één knop en gaan alle motororen uit. Dan liggen we 100% elektrisch voor de wal.”
“Dat is vooral belangrijk als je in bewoonde gebieden ligt. Dat is gewoon goed voor het milieu en voor de gezondheid van iedereen, weer een hele stap voorwaarts.”
Volgend jaar wordt ook de Willem Barentsz omgebouwd. “Dan is het even gebeurd, we mogen vanwege de nieuwe concessie geen grote investeringen meer doen in onze vloot.”