
Een watertaxi op de Waddenzee. Foto: Ronald van der Pol
Watertaxiondernemers op het Wad zijn kritisch over de pilot die het Rijk voorstelt. De proef moet verkennen of watertaxi’s mogelijk ook’s nachts sneller mogen varen.
Minister Barry Madlener heeft het plan bekend gemaakt. Maar volgens de sector gaat het voorbij aan de doelstelling. “De voorgestelde pilot wordt door de sector niet breed gedragen”, zegt ondernemer Richard Veltman van Veltman Marine Service op Ameland.
De doelstelling zou moeten gaan over ‘de vlotte bereikbaarheid van de Waddeneilanden voor eilanders, gasten en bedrijven’. Dat sluit aan bij de wil van de Kamer.”
Dat zegt Veltman uit naam van zijn bedrijf en nog drie andere watertaxi-ondernemers: Bos Marine Services, Rederij Noordgat en Bruuzer Texel. Deze bedrijven zijn gecertificeerd en willen een stap naar voren maken. Maar de pilot is volgens hen in de praktijk lastig werkbaar en niet goed te handhaven.

Met de pilot wil de minister in kaart brengen in welke gevallen het mogelijk is om de uitzonderingen waarbij ‘s nachts harder mag worden gevaren, te versoepelen. Maar volgens de watertaxi-ondernemers gaat het daarin over uitzonderingen als noodsituaties, terwijl zij juist pleiten voor een bredere aanpak die in lijn is met de motie-Pierik.
De motie van Kamerlid Cor Pierik van de BBB gaat over de mogelijkheid om watertaxi’s aan te wijzen als kleine veerpont, waardoor ze ‘s nachts structureel sneller mogen varen dan 20 kilometer per uur en niet alleen in geval van nood.
De Amelander watertaxi vaart sinds begin 2023 niet meer in het donker. “We varen niet meer bij donker vanwege het ontbreken van een goede plek in de wet”, legt Veltman uit.
Dat Veltman geen 20 km/uur wil varen, heeft te maken met het feit dat de snelheid volgens hem niet past bij een vlotte overtocht. De afstanden zijn groot (12 km voor een enkele reis), de schepen zijn gebouwd als snelle crewtender en door het ontwerp is harder varen “nodig voor comfort en koersvastheid”, legt Veltman uit.
De sector heeft zelf een voorstel gedaan voor “herstel van vlotte, veilige en toekomstbestendige bereikbaarheid van de eilanden”, zegt Veltman. De gesprekken over dat voorstel lopen nog. Veltman vindt dat hun voorstel ook een kans moet krijgen. “We betreuren het dat het opnieuw zo lang moet duren.”