Gemeente Waadhoeke heeft de administratie niet op orde, dat concludeert de Rekenkamer. Miljoenen aan subsidies van de afgelopen jaren kan niet worden verantwoord.
In een rapport van meer dan honderd kantjes zet de gemeentelijke Rekenkamer uiteen. Eigenlijk het hele proces van subsidies – van aanvragen tot de gemeentebegroting – komt langs. Met op veel plekken problemen.
Aanleiding volgens de Rekenkamer is dat elke afdeling van de gemeente een eigen administratie heeft. En de verschillende afdelingen houden die ook nog eens anders bij.
Daardoor is er geen overzicht van wat er wordt uitgegeven. “Door de Rekenkamer gevraagde overzichten waarin per jaar wordt aangegeven hoeveel de gemeente nu enkel aan subsidies verstrekt, konden niet worden geleverd.”
Overzicht
Ook een overzicht van alle subsidies die de gemeente heeft bleek er niet te zijn. Dat probleem is ook te zien de website van Waadhoeke. “Het viel op dat het niet mogelijk is om digitaal aan te vragen”, rapporteert de Rekenkamer.
“De werkwijze verloopt niet vlekkeloos. Op de website worden inwoners en andere gegadigden niet gewezen op mogelijke subsidies. Het risico bestaat, dat subsidies niet worden aangevraagd omdat men niet op de hoogte is van het bestaan daarvan.”
De wet
Daarnaast geeft Waadhoeke lang niet altijd aan op basis van welke wet een subsidie wordt verleend. En zelfs dan gaat het nog wel eens mis.
“Subsidies die op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht worden verstrekt, zouden zelfs verplicht in de begroting of in de toelichting op de begroting moeten worden opgenomen volgens die wet.”
Om hoeveel geld het precies gaat is eigenlijk niet bekend. De Rekenkamer vond bijna 10 miljoen aan subsidies, over meerdere jaren. Maar omdat het overzicht ontbreekt weet ook de Rekenkamer het precieze bedrag niet.
Het hele rapport wordt dinsdagavond gepresenteerd.