Inwoners van Terschelling zijn boos. En bang. Misschien komt er een eind aan de veerdienst van Doeksen, die al meer dan honderd jaar lang naar de vaste wal vaart.
Voor het eerst moet de veerdienst nu gegund worden in een zogenaamde open concessie. Dat wil zeggen dat andere partijen dan Doeksen ook aanspraak kunnen maken.
De nieuwe concessie gaat over vijf jaar in, en geldt niet alleen voor Terschelling en Vlieland, waar Doeksen op vaart. Ook de veerdiensten naar Ameland en Schiermonnikoog worden ook opnieuw aanbesteed. Daar varen nu boten van rederij Wagenborg.
Inwoners en bestuurders van Terschelling zijn niet blij met de plannen. Dat is duidelijk geworden bij een informatiebijeenkomst op het eiland. Er ligt nu een concept-nota die gebaseerd is op informatie van passagiers, rederijen en gemeenten, maar eilanders zeggen dat er niet goed genoeg naar ze is geluisterd.
“We zien onze punten amper terug in dit concept”, zegt wethouder Jeltje Hoekstra van Terschelling. Volgens eilander Martinus Kosters moet er een compleet nieuwe nota komen: “er blijkt onvoldoende uit dat het gaat om een levensader.”
Mensen zijn bang dat het veervervoer wordt overgenomen door een partij die de zaken niet goed op orde heeft. Als zo’n nieuwe vervoerder failliet zou gaan, is dat funest voor het eiland.
“Dat kunnen we ons niet permitteren”, zegt Remi Hoeve. “We kunnen immers niet naar de vaste wal lopen.”
Een ander punt van zorg is het vrachtvervoer. Dat wordt niet meegenomen in deze nieuwe concessie. Op dit moment vaart Doeksen met een speciale boot om vracht naar de eilanden te vervoeren.
“Maar voor het zelfde geld ziet een nieuwe rederij dat helemaal niet zitten”, zegt CDA-raadslid Hendrik van der Wielen. “Al onze boodschappen en andere spullen moeten ook met die boot naar het eiland komen.”
De nieuwe concessie gaat alleen over personenvervoer. Auto’s horen daar ook bij, dus die moeten altijd mee op de boot. Maar het is niet uit te sluiten dat een eventuele nieuwe rederij met een schip komt waar vrachtwagens helemaal niet op passen.
Hoe graag ze Doeksen ook willen houden, eilanders hebben wel commentaar op de bekende rederij. Ze willen openheid over de winst die Doeksen maakt.
Het reisgemak zou ook groter kunnen worden, bijvoorbeeld door het pad van de hal naar de veerboot overdekt te maken.
Het commentaar op het Rijk is groter. Terschellingers zijn er slecht over te spreken dat het Rijk eerst helemaal niet van plan was om een informatiebijeenkomst te organiseren op het eiland. Eerst werden alleen Dokkum en Harlingen genoemd als locatie.
“Wie bedenkt dat?”, vraagt Hoeve zich af. “Het gaat om ons, als eilanders.” En toen de bijeenkomst er toch kwam, was het nog niet goed.
“Iedereen op straat heeft er over, het leeft, en dan komen jullie uiteindelijk toch naar de eilanden en dan plannen jullie een bijeenkomst tussen 12 en 14 op zaterdag. Dan hebben wij het druk met de toeristen.”
Er waren zo’n 20 mensen bij de bijeenkomst op Terschelling. Eilanders hebben nog drie weken de tijd om te reageren op de plannen van het ministerie.
De concept-nota is immers een concept. Voor 29 april kan iedereen, dus ook toeristen en andere belanghebbenden aangeven waar de concessie aan zou moeten voldoen.
Maar ook daar zijn eilanders het niet mee eens. “Voor 29 april reageren is voor ons onacceptabel. Een concessie voor de komende vijftien jaar bedenk je niet in drie weken”, was het geluid vanuit de zaal.
De gemeenteraad van Terschelling organiseert op woensdag 17 april een openbaar debat op het eiland over de toekomst van de veerdienst.