Elektrische rijders kunnen op Terschelling hun lol wel op: de gemeente staat in de top van de Nederlandse gemeenten als het om laadpalen gaat.
Terschelling had in januari dit jaar 16,2 laadpalen per duizend huishoudens. Na Amstelveen (17,1) en Ouder-Amstel (16,9) is de gemeente de derde van het land.
Buureiland Vlieland is met 4,3 palen per duizend gezinnen vierde van de provincie, na Terschelling, Ameland (5,1) en Heerenveen (4,7). De gemeente kreeg er ten opzichte van een jaar geleden liefst 200 procent bij.
Vasteland loopt achter
De Zilte gemeenten op het vasteland doen het veel minder: Harlingen komt tot 2,2 laadpunten, in Waadhoeke zijn het er maar 0,9. Op Dantumadiel (0,8) en Opsterland (0,2) na het slechtste van de provincie.
Harlingen realiseerde wel meer palen: het heeft 42 procent meer laadpalen per huishouden dan een jaar eerder. Waadhoeke moet nog aan de bak: er werd afgelopen jaar 0 procent groei gerealiseerd.
Meer palen, nog meer auto’s
Het aantal laadpalen in Nederland is afgelopen jaren flink gegroeid. Maar, ook het aantal elektrische auto’s loopt op.
In januari waren er 4,7 elektrische auto’s per openbaar laadpunt, ten opzichte van 4,6 in 2021. In 2019 waren dat er bijvoorbeeld nog 1,9.