Het Franeker bedrijf TanQyou wil graag komend voorjaar starten met de bouw van een grote ‘mobiliteitshub’ bij Marsum. De gemeente Waadhoeke zit al sinds dit voorjaar met de provincie in een werkgroep, maar lijkt vergeten om de raad bij te praten.
De Franeker ondernemer Jan Harmen Akkerman timmert flink aan de weg. Zijn bedrijf TanQyou is vooral bekend van de onbemande tankstations die verspreid staan over heel Nederland. Ook is Akkerman actief als projectontwikkelaar van levensloopbestendige appartementen in Sexbierum en Franeker en woonwerklocaties in Dronryp en Menaam.
Zijn bedrijf heeft bovendien grootse plannen op het gebied van mobiliteit. Om het gebruik van verschillende vervoersmiddelen te stimuleren, wil TanQyou ‘mobiliteitshubs’ bouwen rondom Leeuwarden en in Noordwest-Fryslân. Deze hubs worden een soort van knooppunten waar auto’s, fietsen en het openbaar vervoer samenkomen, waardoor reizigers gemakkelijk kunnen overstappen van het ene vervoermiddel naar het andere.
TanQyou heeft concrete plannen voor een groot Transferium bij Marsum en een aantal ‘wijkhubs’ in Sint Annaparochie, Berltsum en Stiens. Het hele project wordt volgens het bedrijf volledig privaat gefinancierd. Sinds april wordt met de gemeente Waadhoeke en de provincie samengewerkt aan de realisatie van deze mobiliteitshubs.
Schep in de grond
Het initiatief sluit naadloos aan op het provinciaal beleid om dit soort OV-knooppunten te realiseren. Momenteel werkt de provincie aan verdere uitwerking van dit beleid, terwijl de gemeente bepaalt waar precies deze mobiliteitshubs zullen komen.
In december 2022 kocht TanQyou voor het Transferium Marsum een stuk grond aan naast de afslag N31. Het liefst zet het bedrijf hier al in april 2024 de schep in de grond om het Transferium in januari 2025 te kunnen openen. Maar daarvoor moet eerst het bestemmingsplan worden gewijzigd, omdat de locatie nu een agrarische bestemming heeft.
De gemeente Waadhoeke heeft intussen de provincie gevraagd of er dus een ontheffing mogelijk is. “Wij toetsen momenteel of dat kan vanuit de provinciale verordening”, laat provinciewoordvoerder Douwe Boersma weten. Dat antwoord wordt niet eerder verwacht dan eind januari.
Kortom, er wordt achter de schermen druk gewerkt aan de plannen voor het Transferium, maar het is de vraag of de start van de bouw wel in het voorjaar kan beginnen. Bovendien blijkt de gemeenteraad lang niet van alles op de hoogte.
Actieve informatieplicht
“Het lijkt alsof het project al in een redelijk vergevorderd stadium zit”, zegt VVD-raadslid Joke Osinga-Bonnema. Onlangs stuurde ze daarom een reeks schriftelijke vragen aan het college over de stand van zaken rond de mobiliteitshubs.
Vorige maand won TanQyou met het plan de derde prijs in een landelijke strijd om de ‘Meest Duurzame Mobiliteitshub’. De jury was volgens een persbericht van TanQyou ‘gecharmeerd van de wijze waarop een commerciële partij de invulling zoekt in een publiek-private samenwerking.’
“Zo’n prijs, dat is niet zomaar iets”, zegt Osinga-Bonnema. “Dan denk ik als raadslid: wij worden beter op de hoogte gehouden door Jan Harmen Akkerman. Dat is een heel actieve ondernemer, hij is goed bezig in onze regio. Maar elke gemeente in Nederland heeft een actieve informatieplicht en wij als raad hebben er formeel nog niets over gehoord.”
Eerder dit jaar zijn er ook raadsvragen over het Transferium gesteld door de raadsfracties FNP en CDA. “Die vragen zijn toen niet afdoende beantwoord. We weten niet hoe het precies in elkaar zit.”
Dorpsbewoners van Marsum lijken in elk geval iets beter op de hoogte van de plannen voor het Transferium. Akkerman heeft al eens presentatie gegeven op een jaarvergadering van Dorpsbelang Marsum. “Wij worden goed meegenomen in het hele plan en hebben vooral contact met TanQyou”, zegt bestuurslid Taede Hans Alzerda. “Wij staan er als dorpsbelang ook positief tegenover.”