
Foto: Omroep Zilt, Lennard Geerts
De schoolboot tussen Vlieland en Terschelling moet ook tijdens vakanties varen: dat komt in de nieuwe veerconcessie. Over spoedplekken voor eilanders en verduurzaming van de vloot blijft nog veel onzeker.
De nieuwe concessie wordt in ieder geval een “enorme balanceeract”, zo concludeert hagelnieuw staatssecretaris Thierry Aartsen. “Met allemaal belangen waar we allemaal een beetje aan moeten voldoen.”
Woensdag kwam de staatssecretaris nog naar Fryslân om meer te horen van alle belanghebbenden. Dan gaat het natuurlijk om eilanders, bewoners en ondernemers.
“Maar ook dat de reder een gezonde boterham heeft”, zo zegt Aartsen donderdagavond in de Tweede Kamer. Daar stond het Programma van Eisen voor de nieuwe concessie van de Waddenveerdienst op het programma.

Die gezonde boterham is belangrijk, zegt Aartsen. Want anders schrijft er straks misschien niemand in. Daarom wil de staatssecretaris bijvoorbeeld nog weinig toezeggen over gereserveerde spoedplekken voor eilanders.
“Als je om 11:00 spoed hebt, kun je de volgende ochtend pas over”, zo somt VVD-Kamerlid Aukje de Vries de situatie nu op. Daarom wordt gevraagd de hele dag door plekken te reserveren. Maar meer dan ‘kijken of we dat mee kunnen nemen’ kan Aartsen nog niet beloven.
Zekerder is de staatssecretaris over de zogeheten scholierenboot. Volgens de eisen nu moet die alleen vakanties tijdens schoolperiodes
Maar de dienst tussen Vlieland en Terschelling wordt lang niet alleen door scholieren gebruikt. En daarom vroegen verschillende partijen om de boot ook tijdens de vakanties te laten varen.
“Dat gaan we opnemen in de concessie”, belooft Aartsen. Met nog wel een heel kleine slag om de arm, mocht dat ‘paniek, help!’ bij de redrijen opleveren. Al lijkt die kans klein.
Langer officieel eilander
Er is ook goed nieuws voor studenten die bijvoorbeeld ’s weekends terug naar huis willen. In het ontwerp staat nu dat hun korting op hun 21e vervalt.
Dat “gaan we heroverwegen”, zegt Aartsen eerst nog. Maar – op aandringen van NSC’er Aant Jelle Soepboer – dan toch: “dat gaan we regelen.” Dus houden uitwonende eilanders straks langer hun status als eilander.

Een grote zorg blijft de elektrificatie van de schepen. In principe mogen rederijen verduurzamen op elke manier die ze willen, bijvoorbeeld via groene brandstof.
Ondertussen is er wel een potje van 50 miljoen om stopcontacten op de havens aan te leggen. En als die er zijn, moet er eigenlijk wel elektrisch worden gevaren.
Doordat het stroomnet nu vol zit, en er geen zicht is op wanneer dat opgelost is, kan de staatssecretaris daar weinig over toezeggen. “Die onzekerheden kan je niet wegnemen”, zegt Aartsen. Dus als het zover is, moet de overheid opnieuw om tafel met de reder.
Toch een jaartal
Dat schuurt bij meerdere partijen. Habtamu de Hoop van GL-PvdA kwam daarom met een motie om toch een jaartal vast te stellen voor elektrificatie.
Komt er geen jaartal, dan gaat wat Soepboer, De Vries en Pieter Grinwis van ChristenUnie betreft de hele eis van elektrificatie zelfs uit de concessie.
Die drie willen ook dat er toch beter wordt gekeken naar spoedplekken voor eilanders. Ook kwamen er nog moties om de huurprijzen voor infrastructuur te schrappen en om subsidies te geven voor verduurzaming.
Binnenkort wordt gestemd over al die moties. Ondertussen kan iedereen nog reageren op de eisen voor de concessie. Na de zomer komt het Programma van Eisen weer aan bod in de Tweede Kamer.