
De Tiger op de dag van het ongeluk. Foto: Omroep Zilt, Lennard Geerts
De rechtbank in Leeuwarden begint in juli met de behandeling van het dodelijke bootongeluk op 21 oktober 2022 bij Terschelling. De rechtbank trekt daarvoor twee dagen uit. Bij de aanvaring tussen een watertaxi en een snelboot kwamen vier mensen om het leven, waarvan een 12-jarige jongen nog altijd vermist is.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid en het Openbaar Ministerie zeggen dat beide schepen te hard gingen. De vaargeul waar het ongeluk gebeurde, het Schuitengat, is geen aangewezen veerbootroute.
De maximumsnelheid is daar 20 kilometer per uur. De snelboot Tiger ging 55 kilometer per uur, terwijl de watertaxi Stormloper 28 kilometer per uur voer.
Volgens het OM is er niet genoeg gecommuniceerd tussen de schippers en hebben ze zich niet aan de vaarregels gehouden. De schipper van de watertaxi maakte net voor de aanvaring een gevaarlijke stuurbeweging, waardoor de snelboot niet meer kon uitwijken en over de Stormloper heen voer.
Dood door schuld
De twee schippers, een Harlinger en een Terschellinger, staan terecht voor dood door schuld, het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel door schuld en het laten zinken van een schip met levensgevaar als gevolg. De zaak tegen de bijzitter van de snelboot is geseponeerd omdat die geen invloed had op het besturen van het schip.
De rechtbank in Leeuwarden behandelt de zaak op 8 en 9 juli.
De Onderzoeksraad concludeerde in 2023 al dat er te hard werd gevaren en dat de communicatie niet op orde was. Hun adviezen om de veiligheid te verbeteren zijn ondertussen deels doorgevoerd.
Zo overleggen allerlei partijen die op de Waddenzee varen nu over hoe ze communiceren op het water. Ook wordt er gewerkt aan duidelijke regels voor watertaxi’s.
Maar de handhaving van de maximumsnelheid is nog niet goed, zo liet de Onderzoeksraad in oktober weten. Ook nabestaanden maken zich nog steeds zorgen over de veiligheid op het water.