
Singelbrug. Foto: Omroep Zilt, Richard de Boer
De gemeenteraad van Harlingen heeft geen bezwaar tegen de voorgenomen afsluiting van de Singelbrug voor gemotoriseerd verkeer. Een voorstel van D66 om de raad te betrekken bij het verkeersbesluit werd verworpen. “We vinden de motie net een brug te ver.”
De gemeente wil auto’s weren van de Singelbrug tussen het Franekereind en de Noorderkade. Over dit voornemen werd woensdagavond een discussie aangezwengeld door D66-fractievoorzitter Richtje Allersma. Zij vroeg zich af waarom de raad hierover niet is geïnformeerd.
Allersma wees op de kwetsbaarheid van de wijk De Spiker, die via drie beweegbare bruggen bereikbaar is. Een afsluiting van de Singelbrug zou het aantal toegangsbruggen reduceren tot twee, wat risico’s kan opleveren bij calamiteiten of technische storingen.
Wethouder Hendrik Sijtsma verdedigde het voornemen door te wijzen op overbelasting van de brug door zware voertuigen en het streven naar een autoluwe binnenstad.

De brug heeft een aslastbeperking van 1,2 ton, die volgens het college niet effectief wordt gehandhaafd. Er gaan nog geregeld bussen en vrachtwagens over de Singelbrug.
Momenteel zouden er gesprekken over de voorgenomen afsluiting plaatsvinden met onder meer de wijkvereniging en de hulpdiensten. De wethouder noemt dat “proactief participeren”.
Zodra die gesprekken zijn afgerond, wordt het verkeersbesluit genomen. Dat ligt dan zes weken ter inzage, en in die periode kan bezwaar worden gemaakt.
“Soms denk ik wel: ja, hoe moet je het doen?”, vroeg Sijtsma zich af naar aanleiding van de vragen van Allersma.
“Als je eerst de raad informeert, dan wordt gezegd: heeft u al geparticipeerd? En nu zijn we met het participatietraject bezig, alles volgens de spelregels, en wordt de vraag gesteld: waarom is de raad niet geïnformeerd?”
Actieve betrokkenheid
Volgens Allersma is de afsluiting van de brug meer dan een puur technisch verkeersbesluit. Zij pleitte voor actieve betrokkenheid van de raad bij ingrijpende maatregelen die leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid raken.
Maar een motie van die strekking kreeg verder weinig steun uit de raad. “We vinden deze motie net een brug te ver”, zei Ida Soolsma van Harlinger Belang. “Principieel gezien ligt het verkeersbesluit bij het college”, vatte Edwin Helvrich (PvdA) het samen.
“De wijken Ludinga en Veste hebben één ontsluitingsweg en daar hebben we geen discussie over”, merkte CDA-raadslid Reynold Bontes op. “Als er nou heel gekke dingen uit voortkomen, worden we ongetwijfeld benaderd door de wijkvereniging.”

De motie van D66 kreeg alleen bijval van de Wad’n Partij. De argumenten van het college dat zwaar verkeer niet te handhaven valt, en dat het afsluiten van de brug fietsgebruik stimuleert, noemde fractievoorzitter Wim Wildeboer “zwak” en “bespottelijk”.
“Slechts 500 auto’s”
Vorige week sloeg Wout Gerstel op zijn nieuwswebsite De Seun alarm over het voorgenomen verkeersbesluit.
Dagelijks rijden er “slechts 500 auto’s” over de brug, zo meldde Gerstel op gezag van een verkeersdeskundige van de gemeente. “Overigens vertelde hij ook dat er dagelijks 10.000 auto’s over de Grensweg rijden.”