Defensie moet terug naar de tekentafel voor veranderingen aan De Vliehors. De vergunning voor het verplaatsen van oefendoelen is door de rechtbank afgeschoten na een bezwaar vanaf Texel.
Het plan om de Vliehors aan te passen ontstond in 2013. Toen schoot een F-16 per ongeluk op een controletoren op het oefenterrein.
Om te voorkomen dat dat nou eens zou gebeuren, wilde Defensie de gronddoelen verder van de toren af zetten. Daardoor zouden ook de aanvliegroutes veranderen.
De straaljagers moeten in de nieuwe plannen vanaf de Noordzee komen en dan richting de Waddenzee schieten. In 2020 werd daar een omgevingsvergunning voor afgegeven, maar daar kwam al snel kritiek op.
Door de nieuwe vliegrichting zouden de vliegtuigen namelijk boven Texel weer moeten optrekken, waardoor veel extra geluid zou ontstaan. Een groep organisaties op dat eiland begon daarom een bezwaar.
“Ze hadden de gemeente Texel bij deze procedure niet betrokken”, zegt Piet Standaart. Hij vertegenwoordigt de Texelse organisaties voor de rechter. “Alleen de gemeente Vlieland en de provincie Friesland. Toen hebben wij bezwaar gemaakt. Want wat ze willen, heeft gevolgen voor de leefbaarheid op Texel.”
“Mensen kunnen straks elkaar niet meer verstaan”, zo zegt Standaart. “De bewoners kunnen nu nog niet inschatten wat anders de gevolgen waren geweest. Het geluid was tot in De Koog hoorbaar geweest.”
Defensie won het bezwaar vorig jaar, maar in hoger beroep krijgen de Texelaars nu op alle punten gelijk.
De minister van Infrastructuur en Waterstaat moet nu een nieuw besluit nemen op de aanvraag. “Defensie moet zelfs de berekeningen van geluid op een andere wijze uitvoeren”, zegt Standaart.
“Daar moeten ze echt over gaan nadenken, daar zijn ze nog wel een paar jaar mee bezig.” Daarbij moet dan de geluidbelasting bij de nieuwe aanvliegroute alsnog beoordeeld worden.
De situatie blijft daardoor voorlopig hetzelfde zoals die nu is. “De route kan nu niet worden omgedraaid”, zegt Standaart. De bal ligt daarmee nu bij de minister.