
Foto: Provinsje Fryslân
Er is geen reden waarom Qbuzz de komende tien jaar het busvervoer niet mag verzorgen in Fryslân. Arriva, die het vervoer nu doet, had bezwaar gemaakt. Maar in de procedure zijn geen fouten gemaakt.
Vanaf 14 december stap je in Fryslân dus in bussen van Qbuzz, en dus niet meer in bussen van Arriva.
De vervoersbedrijven zagen het beide wel zitten om de nieuwe vervoersconcessie te rijden. Die loopt van december dit jaar tot 2035.
Een speciale beoordelingscommissie vond dat Qbuzz met een betere inschrijving kwam dan Arriva.

Het is een ingewikkeld verhaal, maar Arriva was het er niet mee eens dat het de aanbestedingsprocedure verloor. In mei stelde een bezwaarcommissie echter al dat de vervoerder daarin geen gelijk had.
Arriva wilde daarom dat een rechter van het college van beroep de concessie tijdelijk zou schrappen en dat Gedeputeerde Staten de beide inschrijvingen liet beoordelen door een nieuwe beoordelingscommissie.
De rechter vindt dat toewijzing alleen opnieuw moet plaatsvinden als er fouten zijn gemaakt die het gunnen van de concessie beïnvloeden. Dat is volgens de voorzieningenrechter niet het geval.
Kern daarin is de zogenaamde ‘aanbestedingsleidraad’. Arriva vindt dat de beoordelingscommissie van Gedeputeerde Staten daarvan afwijkt, de rechter niet.
Volgens het college is het ‘niet onbegrijpelijk ‘ dat het plan van Qbuzz een hogere score heeft gekregen dan dat van Arriva. En dus is er geen reden om de toewijzing terug te draaien.
Qbuzz belooft volgens de provincie de komende tien jaar meer busvervoer, ook naar kleine dorpen. Arriva denkt dat het Qbuzz niet lukt om die beloftes waar te maken, onder meer omdat er te weinig chauffeurs zijn.

Arriva wil voorlopig niet inhoudelijk reageren op de uitspraak. Ze schrijven in een reactie: “We zullen de uitspraak goed bestuderen. Op grond hiervan besluiten we of we eventuele vervolgstappen zetten.”
Extra pijnlijk
De provincie Fryslân en Qbuzz zeiden bij de behandeling van de zaak al ‘klaar te zijn’ met de bezwaren van Arriva tegen de toewijzing van de Friese busconcessie.
“Arriva probeert te forceren om langer in Fryslân te blijven zitten”, beten de juristen van Qbuzz en de provincie Arriva toen toe. Voor Arriva is het extra pijnlijk dat men de concessie heeft verloren omdat het hoofdkantoor van het bedrijf in Heerenveen zit.
Qbuzz heeft ondertussen al de bussen gepresenteerd die door Noordwest-Friesland gaan rijden. Die hebben onder anderen een camera in plaats van een spiegel.