
Foto: Orange Pictures
De Tweede Kamer wil dat de veerboot tussen Terschelling en Vlieland in de nieuwe concessie voor de Wadden komt. Ook komt er adviesrecht en mag er niet op tij worden gevaren.
De Tweede Kamer stemde dinsdag over een hele rij moties. Die waren eerder bij het Waddendebat ingediend.
Allereerst wil de Kamer dat er niet ‘op tij’ wordt gevaren. Dat betekent dat de dienstregeling aangepast zou worden aan de getijden. Maar dat gaat te veel ten koste van de voorspelbaarheid en bereikbaarheid van de eilanden, vindt de Kamer.
De verbinding tussen Vlieland en Terschelling zit nu nog niet in de concessie. Gemeente Vlieland vroeg eerder al die boot op te nemen, de Tweede Kamer gaat daar nu in mee.

Er komt ook een adviesrecht voor de eilander ondernemersorganisaties. Daar mag volgens de Kamer “alleen gemotiveerd afgeweken” van worden.
In de concessie zit nu een maximum prijsverhoging van 5%. Die wil de Kamer eruit halen, maar een verhoging moet wel door de regering worden goedgekeurd.
Minder schrappen
Vanwege personeelstekort wil Doeksen in 2025 afvaarten schrappen. Volgens de Kamer moet dat niet nodig zijn: de rederij moet “alles op alles zetten” om afvaarten weer in de dienstregeling te krijgen.
Verder moet onderzocht worden of er effectiever gebaggerd kan worden en moeten er ‘heldere, afrekenbare afspraken’ over betaalbaarheid en frequentie in de concessie.
Een motie om inzicht te krijgen in het rendement van de waddenvervoerders, en bij enorme winsten geld in een fonds voor eilanders te storten, haalde het niet.