Station Franeker gaat eindelijk een opwaardering krijgen. Het station moet uitgebreid worden, maar er is ook hoop dat het oude station nieuw leven wordt ingeblazen.
Het is eigenlijk de laatste stap van Franeker Waddenpoort. Dat project om de binnenstad van Franeker aantrekkelijker en bereikbaarder te maken, moet nu doorgezet worden richting het station.
“It kin wol in opwurdearring ha”, vertelt projectleider Dick Wolbers. “We ha in stik opknapt rjochting it stasjon, dit is it lêste ûnderdiel. Yn de geast wolle we dit stikje ek by de tiid bringe.”
De plannen zijn er al een tijdje, maar door nieuwe regels voor stations duurde het allemaal langer. “We ha ProRail frege: we wolle troch mei de plannen, set der gong achter”, zegt wethouder Jan Dijkstra.
De spoorbeheerder moet tientallen stations aanpakken komende jaren. “Dêr rinne we no op foarút mei in soart proefprojekt”, zegt Dijkstra.
De stad hoopt komende jaren meer mensen te trekken. “Dan is it ferfier nei de stêd ta fansels fan belang”, zegt Wolbers.
In de nieuwe plannen komt er (voor de veiligheid) een extra perron bij. En de fietsenstalling en P+R worden groter.
Maar ook qua aanzicht kan het station wel wat mooier. “It leit der suver noch hinne as yn de santiger jierren”, zo zegt Wolbers. Alleen stond er toen nog een gebouw voor het station.
“Yn 1973 is it skandlik ôfbrutsen. Mei doe miskien wol de goeie redenen, mar we ha no reden it wer werom te krijen.”
Dat gevoel lijkt er ook in Franeker. “Der is in soad belangstelling. Kenlik fine we as Frjentsjer, as stêd, toch dat we in oriïntaasjepunt ha wolle by ús stasjon.”
Wolbers verwacht niet dat het hele gebouw terugkomt. “Mar in folweardige ûntfangstromte foar de stêd Frjentsjer, dêr sette we ús foar yn.”