
Foto: Omroep Zilt, Lennard Geerts
Reizigers hoeven weinig grote veranderingen te verwachten als ze na 2029 naar Terschelling en Vlieland gaan. Maar in het nieuwe Programma van Eisen voor de Waddenveerdienst staan wel een paar kleine vernieuwingen.
In het Programma staan de minimumeisen voor de nieuwe veerdienst. In 2029 gaat een nieuwe concessie in, dus moet de Waddenveer opnieuw worden aanbesteed.
Afgelopen maanden werden al eerste stappen gezet, zoals het vaststellen van uitgangspunten en globale afspraken. Daar wordt in het Programma van Eisen voor het eerst dieper op ingegaan.
Vervoerders moeten op basis van het Programma van Eisen een plan indienen bij het ministerie. Die kiest dan uiterlijk volgend jaar wie het beste aanbod doet in de plannen en wie het vervoer mag gaan doen vanaf 2029.
In het Programma staat dingen als veiligheidseisen, manier van communiceren en ga zo maar door. Natuurlijk ook de dienstregeling. Daarin zijn een paar veranderingen.

De dienstregeling naar zowel Vlieland als Terschelling blijft gelijk aan nu. Dat geldt voor zowel de langzame boot als de sneldienst.
In een eerdere versie van dit artikel stond een extra afvaart vanaf Terschelling en een andere dienstregeling op Vlieland. Dit bleek een fout van het Ministerie in de plannen.
Nieuw in de concessie zijn minimaal twee afvaarten van Terschelling naar Vlieland en terug. Die is bekend als scholierenboot, al gebruiken ook andere reizigers die.
Prijzen
De prijs van de tickets blijven gelijk aan nu, waar nog wel een indexatie per jaar over heen gaat. Eilandbewoners blijven korting houden, evenveel als nu.

Het ministerie bepaalt hoeveel de prijs jaarlijks mag stijgen, al kan de precieze manier waarop dat bedrag bepaald wordt nog wel in onderzoek.
Inchecken
Betalen moet wel makkelijker worden. De vervoerder moet namelijk ook aansluiten op de OV-chipkaart en OV-pay. Als dat volgens het ministerie technisch haalbaar is, tenminste.
De schepen moeten ook duurzamer worden. In 2030 moet er 15% minder CO2 uitgestoten worden, in 2035 35% en in 2040 65%. Dat is gerekend vanaf de uitstoot van 1990.
Uiteindelijk moet de CO2 uitstoot naar 0, zodra er laadinfrastructuur ligt moet er ieder jaar een elektrisch schip bij, totdat alle afvaarten elektrisch zijn.
Concept
Het Programma van Eisen is nu nog een concept. Komende tijd mogen inwoners reageren, na 20 juli worden die verwerkt tot een definitief stuk. Uiteindelijk moet de concessie eind 2026 worden verleend en in 2029 ingaan.