
Met 'Broken jug' heeft Harlingen al een opvallend landmark in huis. Foto: Omrop Fryslân
De gemeente Harlingen wil langs de snelweg N31 een opvallend landmark realiseren om de stad beter zichtbaar te maken voor voorbijrijdende reizigers.
Volgens B en W is de zichtbaarheid van Harlingen namelijk flink afgenomen na de verdieping van de N31 in 2017. Als de afslag Harlingen-havens niet wordt genomen, duikt het verkeer vanaf de richting Leeuwarden de bak in en krijgt nagenoeg niks mee van de stad.
Het landmark, vaak een opvallend bouwwerk of ander element in het landschap, moet daar verandering in brengen en meer bezoekers naar de stad brengen, want dat is goed voor de lokale economie. Het landmark moet tevens een symbool worden waar de inwoners trots op kunnen zijn. De keuze voor het landmark is nog niet gemaakt, maar er liggen al wel drie opties op tafel.
Mast tall ship
De meest in het oog springende mogelijkheid is de 28 meter hoge hoofdmast van het bekende tall ship ‘Stad Amsterdam’ samen met de ra’s van de ‘Alexander Humbolt’. De reeds door Harlingen gereserveerde mast zou, voorzien van verlichting en zeilen, een iconisch beeld kunnen vormen, veronderstellen B en W van de havenstad. Voordelen zijn de historische verbinding met de zee en de aantrekkelijkheid voor toeristen, maar de realisatie vereist een stevige fundering en mogelijk extra onderhoud.
Ook zijn de kosten relatief hoog: ongeveer 500.000 euro. Het plaatsen van een mast kan tevens negatieve sentimenten oproepen vanwege de diverse incidenten die er de afgelopen jaren met de bruine zeilvaart zijn geweest, plaatsen B en W een kanttekening.
Iconisch kunstwerk
De tweede optie is de realisatie van een modern, iconisch kunstwerk, ontworpen door een gerenommeerde kunstenaar, met elementen uit Harlingen’s cultuur en geschiedenis. Dit zou de stad als kunstbestemming kunnen profileren en cultureel toerisme bevorderen.
B en W wijzen er wel op dat zo’n kunstwerk hoge kosten met zich kan meebrengen en mogelijk een prijsvraag voor de selectie van de kunstenaar vergt. Al met al valt een dergelijk kunstwerk binnen een prijsmarge van 50.000 tot 500.000 euro.
Eenvoudig welkomsbord
Een eenvoudiger en goedkoper alternatief – 30.000 euro – is een stalen welkomsbord dat aansluit bij de bestaande citymarketing ‘Welkom aan Zee’. Nadeel van een dergelijk welkomsbord is dat deze een minder iconische uitstraling heeft dan de andere opties, tekent het college aan.
Voorbereidingskrediet
De gemeenteraad is vorige week uitgebreid geïnformeerd over de mogelijkheden. Zij mag kiezen voor een van de drie opties, maar ook besluiten eerst de bevolking en stakeholders te raadplegen voordat een definitieve beslissing wordt genomen. In elk geval is een voorbereidingskrediet van 50.000 euro nodig.