
De Harlinger industriehaven. Foto: Omroep Zilt, Lennard Geerts
Harlingen trekt bijna twee ton uit voor een strategisch beleidskader voor de haven. Sinds het havenbedrijf zelfstandig is, heeft de gemeente geen duidelijke doelen geformuleerd voor de haven. Volgens wethouder Paul Schoute leidt dat soms tot “wat narrig heen en weer gecommuniceer”.
Een externe partij zal onderzoek doen naar de commerciële waarde van de haven en de financiële slagkracht van havenbedrijf Port of Harlingen. Het doel is om te komen tot een gemeentelijk beleidskader voor de havens.
De gemeenteraad stemde woensdagavond in met dit voorstel, dat voortvloeit uit een evaluatie van de eerste vijf jaar van het in 2018 verzelfstandigde havenbedrijf.
In dat rapport raadt adviesbureau Berenschot de gemeente onder meer aan om duidelijke doelstellingen te formuleren over zaken als werkgelegenheid, duurzaamheid en ecologie.
Geen helder beleidskader
De gemeente Harlingen is enig aandeelhouder van Port of Harlingen, maar een helder beleidskader over wat het havenbedrijf precies moet realiseren ontbreekt tot nu toe.
“Toen het havenbedrijf zelfstandig werd, hebben we niet goed afgesproken welke doelstellingen wij als gemeente eigenlijk hebben”, zei wethouder Paul Schoute tijdens de raadsvergadering.
Port of Harlingen heeft zijn eigen bedrijfsvisie geformuleerd. “Daar zijn wij niet heel erg in betrokken geweest”, aldus de wethouder. “Hun doelen zijn helder en bedrijfseconomisch: de haven goed laten renderen, winstmaximalisatie. Voor ons kunnen die doelstellingen anders zijn – maar daar ontbreekt het dus aan.”
Volgens Schoute zijn de verhoudingen tussen gemeente en havenbedrijf daardoor soms moeizaam. “Omdat we geen kaderstellend idee hebben over wat we met de haven willen, nemen we steeds ad hoc-besluiten. Zoals naar Zeeland gaan om te kijken naar een biogasbedrijf dat zich hier wil vestigen, of het verzoek krijgen om een voorkeursbesluit over een bepaald terrein te leggen.”
“Verziekte verhoudingen”
Sommige raadsleden lazen in het rapport van Berenschot dat de verhoudingen tussen gemeente en havenbedrijf “verstoord” zijn en gekenmerkt worden door strubbelingen en meningsverschillen.
Harlinger Belang sprak zelfs van “verziekte verhoudingen” en vroeg kritisch hoe vaak de wethouder eigenlijk nog in gesprek gaat met Port of Harlingen.
“Ik wil eerst dat de verhoudingen verbeteren, voordat een externe partij met een beleidskader aan de slag gaat”, zei raadslid Belinda Holwerda. Haar partij was de enige fractie die tegen het voorstel stemde.

“De verhoudingen verziekt? Dat wil ik stellig van mij afwerpen”, reageerde Schoute. “En dat zult u Port of Harlingen ook niet horen zeggen. De relatie is niet verziekt, maar de verwachtingen en wensen lopen uiteen. En dat leidt af en toe tot wat narrig heen en weer gecommuniceer.”
Voor de uitvoering van het onderzoek en het opstellen van het beleidskader door een externe partij wordt een jaar uitgetrokken. De raad stelt hiervoor een krediet van 190.000 euro beschikbaar.