
Foto: Pixabay
Harlingen heeft momenteel voldoende laadmogelijkheden voor elektrische auto’s, zeker als de semi-publieke laadpunten worden meegeteld. Toch zijn er in enkele wijken en in de dorpen nog verbeteringen nodig om overal een goede dekking te garanderen.
Dit bleek woensdagavond tijdens een informatieve raadscommissie over de laadinfrastructuur. In Harlingen staan momenteel 92 publieke laadpunten, waarvan 40 beheerd door het bedrijf CityCharging en 52 door TotalEnergies.
Ook zijn er 44 semi-publieke laadpunten, zoals die bij McDonald’s, wat het totaal op 136 brengt. Hiermee heeft Harlingen de doelstelling van 125 laadpunten voor eind 2024 ruimschoots gehaald. Op de langparkeerplaats P2 staan daarnaast nog eens 52 laadpunten.
Om aan de groeiende vraag te blijven voldoen, moeten er jaarlijks 8 tot 9 nieuwe laadpalen worden geplaatst. Nu staan de meeste in de binnenstad van Harlingen. Het invullen van “witte vlekken”, zoals de Koningsbuurt, delen van het Oosterpark en de dorpen Midlum en Wijnaldum is belangrijk om een volledig dekkend laadnetwerk te realiseren.
Groei stekkerauto’s gaat minder hard
Het uitbreiden van de laadinfrastructuur vloeit voort uit de landelijke ambitie dat vanaf 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos moeten zijn, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord.
De provincie Fryslân heeft haar doelstelling van voldoende laadpalen echter nog niet gehaald. Ook buurgemeente Waadhoeke loopt hiermee achter.
Dit komt deels doordat de groei van stekkerauto’s minder hard gaat dan verwacht, maar ook doordat laadpalen nog niet proactief worden geplaatst en er een tekort is aan monteurs.
Geen druk op stroomvoorziening
Tijdens de bijeenkomst werd door VVD-raadslid Marcel Touwslager de zorg geuit dat de stroomvoorziening mogelijk onder druk komt te staan. Verkeersadviseur Martsen Kaastra van de gemeente benadrukte echter dat netbeheerder Liander op dit moment geen aanvragen voor laadpalen weigert vanwege netcongestie.
Harlingen is een van de Friese gemeenten die deelneemt aan een provinciebrede concessie voor het plaatsen van laadpalen door TotalEnergies.