
Foto: Omroep Zilt, Thomas Ennema
Door een kabelbreuk bij het Van Harinxmakanaal zit een deel van Noordwest-Friesland al een dag zonder internet. Ziggo probeert al een dag lang om een nieuwe kabel onder het water door te krijgen.
Het internet klapte er donderdagmiddag bij Franeker uit. Toen raakte een kabel van Ziggo beschadigd bij werkzaamheden aan de damwanden bij het kanaal.
In en rond Franeker zijn er problemen, maar er komen ook meldingen tot uit de noordoosthoek van Waadhoeke. Ook de telefoon en televisie werken op sommige plekken niet.
De hele nacht is gewerkt aan een oplossing. Dat heeft voor zo’n 1.500 huishoudens weer internet opgeleverd: zij zijn aangesloten via een alternatieve kabel.

Maar het is nog niet gelukt een nieuwe kabel onder het kanaal door te leggen. Via een buis die er al ligt, kwam de kabel maar tot twee derde van de afstand.
Monteurs proberen nog steeds een kabel door een bestaande buis te krijgen. Maar mogelijk moet er een nieuwe buis onder het water door. Dat kan even duren, want daar zijn nieuwe vergunningen voor nodig.
Eind van de middag meldde Ziggo dat er mogelijk een geschikte buis was gevonden. Mocht dat niet lukken, mag de provider een nieuwe kabel onder het water doorleggen. “Dit vergt echter veel materiaal en werk, wat het een langdurige klus maakt.”
Er wordt ook nog gekeken naar de mogelijkheid om het signaal via een andere kabel onder het water door te leiden.
Vrijdagmiddag is voor de tweede keer een nieuw team ingevlogen, om de mensen die aan het werk zijn te vervangen. “Als blijkt dat het nodig is, wordt er ook dit weekend doorgewerkt om alles zo snel mogelijk te herstellen.”