De busremise en laadpalen op Terschelling kunnen vanaf zondag niet meer worden gebruikt. Arriva is eigenaar van de faciliteiten en een overname door Qbuzz mislukt keer op keer.
Komende zondag neemt Qbuzz in de hele provincie het busvervoer over. Op dit moment staan de bussen al klaar in Leeuwarden en zijn de meeste bushaltes vervangen.
Het enige wat nog voor problemen zorgt zijn de stallingen waar de bussen in komen te staan en andere kleine faciliteiten.
In alle provincies van Nederland zijn de faciliteiten zoals laadpalen, remises en andere stallingen eigendom van de provincie. De busmaatschappij die de concessie uitvoert huurt die dan van de provincie. Als een andere partij inschrijft, gaat de huur gewoon over.
Eigen stalling regelen
Maar in Fryslân zijn de meeste faciliteiten in handen van de huidige vervoerder, Arriva. In de concessieplannen die vervoersbedrijven moesten indienen stond daarom ook een eigen plan waar ze de bussen zouden stallen en opladen.
Zo heeft Qbuzz nu een aantal nieuwe plekken in de provincie, zoals bijvoorbeeld in Heerenveen en Leeuwarden.
En op een aantal plekken zijn de faciliteiten van Arriva overgenomen door de provincie, zodat Qbuzz die kan huren. Of zijn de faciliteiten direct verkocht aan Qbuzz. Dat is onder andere op Ameland het geval. Maar op Terschelling lukt tot nu toe niks.
Zo staat in Midsland op een centrale plek op het eiland een busremise. Eigendom van Arriva. Een andere locatie bouwen kan met de beperkte ruimte niet, en buiten het eiland bussen stallen is al helemaal geen optie.
Er is meerdere keren geprobeerd door de provincie en door Qbuzz om de bestaande remise over te nemen. En hoewel de remise van Arriva is, geeft een woordvoerder van dat bedrijf aan dat ze ‘geen actieve rol’ meer spelen in dit verhaal.
“Qbuzz wist, toen het een plan indiende voor deze concessie, dat het ook een stalling moet regelen”, laat Arriva weten. “Als zij geen goede oplossing hebben, had de provincie anders moeten gunnen.”
“De vervoerder die inschrijft is hier inderdaad voor verantwoordelijk”, reageert een ambtenaar van de provincie. “Maar ze gaan pas concrete stappen zetten als ze het gegund gekregen hebben.”
Arriva geeft aan dat er expliciet schriftelijk door de provincie en Qbuzz is aangegeven dat ze geen interesse hebben in de overname van de remise en de laadpalen. Volgens de provincie komt dat door het te hoge bedrag dat Arriva ervoor vraagt.
Vrezen voor verkeersveiligheid
Er komt dus nu een noodoplossing. De bussen van Qbuzz moeten straks bij het transportbedrijf de Vlas staan op het bedrijventerrein op Terschelling. De ruimte is daar beperkt en de chauffeurs vrezen voor de verkeersveiligheid.
Ook andere faciliteiten, zoals het opladen van de bussen, het wassen van de bussen en het onderhoud zijn op deze locatie minder makkelijk. Bovendien moeten de chauffeurs nu in een keet die buiten staat koffie drinken en hun spullen bewaren.
Qbuzz heeft aangegeven de faciliteiten te willen huren van Arriva, maar dat zien ze niet zitten.
“Zeer frustrerend”
De gemeente, die nauw contact heeft met de Terschellinger buschauffeurs, geeft aan zeer ontevreden te zijn met de moeizame overname.
“Het is zeer frustrerend hoe het proces tot op heden loopt”, zegt wethouder Bert Wassink. “We hebben hier prachtige voorzieningen en het is triest dat het nu de verkeerde kant op lijkt te gaan.”
De gemeente geeft aan bovenop het probleem te zitten. “We hebben voortdurend contact met de chauffeurs, de provincie en de directies van Qbuzz en Arriva.”
“Het gaat zoals altijd in deze wereld om geld en het verleidelijk om te gaan zwartepieten, maar wij zijn de gemeente en we gaan er niet over.”
De partijen blijven wijzen naar elkaar. “De nu gekozen oplossing spreekt ons als gemeente in ieder geval op geen enkele wijze aan.”