
Foto: Omroep Zilt, Lennard Geerts
Elke werkdag een extra boot van Terschelling naar Harlingen, dat leek het plan in de nieuwe veerconcessie. Maar helaas: op het Ministerie is de verkeerde dienstregeling ingevuld.
Het leek zo mooi voor eilanders: elke dag een extra mogelijkheid om naar de wal te komen. Volgens de nieuwe dienstregeling in het Programma van Eisen voor de Waddenveren zouden er elke dag niet drie, maar vier langzame boten gaan.
Dat blijkt dus hoop van korte duur. In de stukken die het Ministerie maandag online zette, is een afvaart te veel ingepland.
In de vernieuwde eisen voor de dienstregeling staan nu weer drie langzame boten van Terschelling naar Harlingen. Dat zijn er net zoveel als nu.

Ook de dienstregeling van Harlingen naar Vlieland blijkt toch weer anders te zijn. Eerder was in de stukken nog te lezen dat er in het tijdvak 6-9 uur en 9-12 uur een boot moet gaan.
Dat eerste vak vervalt, en in plaats daarvan moet er tussen 12:00 en 15:00 één gaan. Dat komt nu weer overeen met de huidige vaartijden om 9:10 en 14:10.
De plannen voor een vaste veerdienst tussen Terschelling en Vlieland, plus inchecken bij de veerboot, blijft wel in de eisen staan.
Het hele Programma van Eisen, inclusief aangepast dienstregeling, is te vinden bij Platform Participatie.
Daar kan je ook je mening over de plannen doorgeven. Het ministerie komt daarvoor volgende week ook naar de eilanden en Harlingen.