Ruim vijf jaar na het ontstaan van Waadhoeke laat de meest basale dienstverlening vanuit de fusiegemeente nog veel te wensen over. Dat bleek donderdagavond bij de bespreking van het uitvoeringsplan voor de dienstverlening door de gemeenteraad.
Meerdere raadsleden krijgen van burgers te horen dat de gemeente vaak niet goed bereikbaar is. Ze worden niet teruggebeld door de betreffende ambtenaar of krijgen geen reactie op hun mailtjes.
“Zes jaar lang horen we al zulke reacties, ongeacht dat er hard op dienstverlening ingezet wordt”, zei SAM-fractievoorzitter Hanna van der Werff. “We hebben personeelstekorten en burgers zijn misschien ongeduldiger geworden. Hoewel ik dat begrijp, krijg ik signalen die ik niet kan negeren.”
Daar kon fractievoorzitter Douwe Kamstra van Gemeentebelangen zich bij aansluiten. “Bijna wekelijks word je gebeld of aangesproken dat het niet helemaal gaat zoals we dat willen.”
Naadloos langs elkaar heen
In het uitvoeringsplan voor de gemeentelijke dienstverlening in 2023 en 2024 staat als doel dat die ‘naadloos verloopt’. Maar VVD-fractievoorzitter Joke Osinga-Bonnema kreeg onlangs nog van een bewoner over de gemeente te horen dat het ‘daar allemaal naadloos langs elkaar heen werkt’. “Zo’n uitspraak wil je eigenlijk niet meer horen. We willen hameren op de goede communicatie die dit plan belooft.”
Daar was burgemeester Marga Waanders het mee eens. “Dat zijn terechte zorgen. De meest basale communicatie zoals e-mailafhandeling moet echt op orde.” De telefonische bereikbaarheid is volgens Waanders in de tussentijd wel technisch verbeterd.
Als positieve noot bracht FNP-raadslid Paul de Cock nog te berde dat zijn dorpsgenoten in Oosterbierum “uitermate netjes” behandeld worden. “Al die medewerkers van onze gemeente die dat doen, wil ik daar hartelijk voor bedanken.”
Extra serviceloket
In het uitvoeringsplan wil de gemeente onder meer de telefoniecentrale verder verbeteren en een extra serviceloket openen in een van de kernen van Waadhoeke.
Het plan zet verder in op het breder doorvoeren van gemeentelijke ‘klantreizen’ en op ‘datagedreven werken’ door deelname aan de coöperatie DataFryslân.
Voor deze ‘extra boost’ wordt 330.000 euro uit de bestemmingsreserve Dienstverleningsfonds beschikbaar gesteld. “Het is een extra investering om te komen tot een bepaald niveau, dat blijft altijd middelen vragen”, zei burgemeester Waanders. Daar ging de raad unaniem mee akkoord.
“We hopen dat we met dit extra budget volgende keer kunnen zeggen: we hebben een stap gezet”, aldus SAM-fractievoorzitter Van der Werff.