De Douane heeft met drie drones vanaf nu extra ogen op de drugscriminaliteit in het Waddengebied. Om te voorkomen dat bijvoorbeeld de haven van Harlingen het nieuwe Rotterdam wordt, schaalt de Douane op.
Het Waddengebied kampt met name met het zogenoemde ‘dropping at sea’. Dat wil zeggen: pakketjes die van grote schepen in het water worden gegooid, daarna door kleine schepen worden opgepikt, en naar een van de havens worden gebracht.
“Dat zie je niet als je op het land bent. Een drone geeft ook inzicht in wat er met dat pakketje gebeurt”, legt Eline Spros-Vierkant uit. Zij is regiodirecteur van de Douane in Groningen.
Ontheffingen
De drones mogen officieel 120 meter hoog en 500 meter ver vliegen. Maar de Douane heeft bepaalde ontheffingen, zegt een pas afgestudeerde dronepiloot. “We kunnen veel verder als dat nodig is, de max zit op 8 kilometer.”
De dronepiloten hebben een serieuze opleiding gehad, er moet met van alles rekening worden gehouden: luchtstromen, wind en vogels. “Maar het besturen van de camera is misschien nog wel moeilijker.” Daarom worden alle grote drones door twee mensen bestuurd.
Regen en harde wind zitten dwars
Het doel is om de apparaten zo veel mogelijk in te zetten. Alleen functioneren ze niet bij alle weersomstandigheden goed. “Ze kunnen best wel tegen een stootje, maar bij bepaalde windsnelheden en regen zeggen we sowieso: liever niet. Ze zijn net iets te duur om daar risico’s mee te nemen”.
Eerder dit jaar werd al duidelijk dat het kabinet bijna 30 miljoen euro uitgeeft om de invoer van drugs in de havens te verhinderen. Rotterdam en Vlissingen krijgen semiautomatische schoudervuurwapens, die zouden eventueel ook in het Waddengebied ingezet kunnen worden, zegt staatssecretaris Aukje de Vries.
Het gaat in Rotterdam en Vlissingen om het Team Bijzondere Bijstand. Dat komt vaak met drugscriminelen in aanraking. Wij zien dat er steeds meer geweld is en dat wordt steeds ‘nietsontziender’, zoals wij dat zeggen. Dan moet er meer bewapening komen. Ik sluit niet uit dat dat team hier ook wel eens ingezet wordt voor een actie bijvoorbeeld.”
Criminelen afschrikken
Omdat de havens van Vlissingen en Rotterdam steeds beter beveiligd worden, zou de criminaliteit zich misschien kunnen verplaatsen naar het Waddengebied. De Vries zegt dat de Douane dat wil voorkomen.
“Wij zien dat de drugscriminelen ook zien waar het het makkelijkst is om binnen te komen. Daarom zetten wij hier ook nieuwe instrumenten in, zoals de drones. We zijn aanwezig, zien veel. Dat is ook een signaal aan de criminelen: kom vooral niet hierheen.”
De uitdaging bij het Waddengebied is volgens De Vries vooral dat het zo uitgestrekt is. Daarom wordt er naast de drones en extra cameratoezicht ook nog een douaneschip ingezet bij de Eemshaven.
Aan de andere kant van het Waddengebied ligt er al een. De Vries: “Zo kunnen we toch sneller ter plekke zijn om in te grijpen en actie te ondernemen.”