Uitgever Heidstra is per direct gestopt met het uitgeven van de Nije Bildtse Post. De krant kon financieel niet meer uit: er was teveel concurrentie van andere kranten in Noordwest-Friesland.
In september 2021 nam Heidstra Media de Bildtse Post over van familiebedrijf De Jong. De weekkrant werd een maandkrant met de naam ‘de Nije Bildtse Post’.
Het was voor Pieter Jan Heidstra een avontuur van bijna twee jaar. “Ik heb het twee jaar lang heel leuk gehad en mogen ervaren hoe de mensen van het Bildt in het leven staan. En ik heb er uiteraard ook van geleerd.”
Klein gebied
Hij was van plan de Nije Bildtse Post net zo succesvol te maken als de Westereender, een krant die hij ook uitgeeft. Maar hij ondervond dat het gebied daarvoor te klein is. “Ik denk dat ik dat een klein beetje heb onderschat”, zegt Heidstra.
“Ik wilde langzamerhand een beetje uitbreiden en wat dorpen erbij pakken en de oplage ophogen. Maar dat is helaas niet gelukt, zoals met De Westereender.
Toen Heidstra die krant overnam, zat de krant op 16.000 oplages en inmiddels op 40.000. “Ik had de intentie om dit op deze manier op het Bildt uit te gaan rollen. Dat is er helaas niet van gekomen.”
Teveel concurrentie
Heidstra merkte dat er teveel concurrentie was van andere kranten. “De krantenwereld in Noordwest-Friesland is druk bezet. Je zit je wel in een hoek waar veel collega’s niet alleen vechten om de lezer, maar ook om de adverteerder.”
Stoppen met de krant voelde dubbel voor de uitgever. “Ik zat er telkens tegenaan te hikken. Het voelt toch een klein beetje als falen. Maar op een gegeven moet je ook eerlijk zijn dat het niet lukt en dat het een goede beslissing is om te stoppen met de krant.”
Hij had het graag anders gezien. “Ik had graag gewild dat het heel goed ging en dat we elke maand een kwalitatieve leuke krant uit konden brengen”, zegt Heidstra.
“Maar het moet allemaal wel financieel haalbaar zijn. De Nije Bildtse Post is helaas niet rendabel meer te krijgen.”