Tijdens een raadsvergadering van de gemeente Terschelling krijgt de burgemeester een dringend telefoontje. De burgemeester verlaat de zaal en keert even later terug met de woorden: “Ik zit helemaal te shaken!”
Op het eerste gezicht lijkt dit een terugblik op de bewogen Terschellinger raadsvergadering van 14 december vorig jaar. Tijdens die vergadering kreeg toenmalig burgemeester Caroline van de Pol een nieuwe baan aangeboden te midden van een langdurige bestuurscrisis.
Maar niets is minder waar: de in de inleiding geschetste scene zit in het Terschelling TV Sinterklaasjournaal van dit jaar. De nieuwe burgemeester van Terschelling, Roel Cazemier, wordt gebeld door Sinterklaas voor een belangrijke mededeling.
Net als landelijk
Ieder jaar maakt Terschelling TV voor de eilander kinderen een Sinterklaasjournaal. “Maar er zitten net als landelijk altijd wat grote mensengrappen in”, vertelt Gerrit-Jan Moes van Terschelling TV. “Als mensen het eilander nieuws een beetje gevolgd hebben is het extra leuk.”
Net als bij het Sinterklaasjournaal van de NTR verloopt de komst van Sinterklaas op Terschelling niet vlekkeloos. “Er gaat iets grandioos mis met het boek van Sinterklaas”, vertelt Miranda Boekeloo, een van de bedenkers.
“Sint kan daarom niet meer bij de informatie over de kinderen.” Hij moet natuurlijk wel weten wat de kinderen op Terschelling willen en hoe ze heten. Daarom zoeken ze een oplossing.
“De pieten en Sinterklaas hebben allerlei ideeën, zoals bellen met de burgemeester,” zegt Boekeloo. “Maar het beste idee is dat de Pieten met een roeiboot naar Terschelling gaan om de informatie daar op te halen.”
Terschelling TV is een stichting met een populair YouTube-kanaal dat oorspronkelijk is opgezet voor en door eilanders. Inmiddels heeft het echter vooral toeristen als trouwe kijkers.
Het initiatief werd in 2017 gelanceerd door de Terschellinger zanger Hessel van der Kooij en is sindsdien uitgegroeid tot een kanaal met meer dan 11.000 abonnees. Dat is twee keer het aantal inwoners van Terschelling.
In 2018 begon de stichting met het bedenken en opnemen van Sinterklaasjournaals. Dit bleek meteen een schot in de roos. De afgelopen jaren hebben deze video’s voor Terschelling TV de hoogste kijkcijfers opgeleverd.
Elk jaar zoeken tienduizenden mensen het verhaal over Sinterklaas op Terschelling op. Het hoogtepunt was het Sinterklaasjournaal van 2020, midden in de coronapandemie.
Dat sinterklaasjournaal trok maar liefst 210.000 kijkers. Dat is zelfs 42 keer het aantal inwoners van het eiland.
Terschelling TV krijgt dan ook veel hulp van de mensen op het eiland. Iedereen doet mee: de gemeenteraad, de scholen en nog veel meer. Ook mensen van buiten het eiland helpen graag.
“De waterpolitie heeft ons al een keer geholpen”, zegt Moes trots. “In 2022 kregen we zelfs pakken van Flikken Maastricht.”
In de uitzending van dat jaar deden ook bekende Nederlanders mee. De toenmalig minister van Onderwijs, Dennis Wiersma, en presentator Rick Nieman maakten samen een speciale uitzending van WNL op Zondag.
Ze gingen in die uitzending in op de lokale problemen van Sinterklaas. “Iedereen draagt het op een of andere manier behoorlijk. Het initiatief wordt goed gewaardeerd”, zegt Moes.
Er zijn dit jaar in Fryslân meer dorpen en steden die hun eigen Sinterklaasjournaal maken. Maar zo uitgebreid als op Terschelling is er bijna geen één. “Het is ook eigenlijk meer een verhaal in een soort film” sluit Gerrit-Jan Moes af.