
De Mûntsewei. Foto: Omroep Zilt, Richard de Boer
Het voltallige bestuur van dorpsbelang Oosterbierum en Klooster-Lidlum heeft ontslag genomen vanwege “smaad en laster” rondom de nieuwe verkeerssituatie op de Mûntsewei. Intussen is er een interim-bestuur gevormd onder leiding van de 80-jarige Harm Westra.
“Bestuurder zijn doe je niet om schouderklopjes te ontvangen”, verklaarde voorzitter Jaap Dries Hiemstra afgelopen maandagavond op een roerige ledenvergadering in dorpshuis It Mienskar.
Maar de “grote twijfels” die zijn ontstaan over het functioneren van het bestuur, “met daarbij ook nog het persoonlijk bejegenen van bestuursleden”, deden het bestuur van dorpsbelang besluiten om er per direct mee te stoppen. aan het functioneren en handelen
Inrijverbod
Aanleiding vormt de nieuwe verkeerssituatie op de Mûntsewei. Deze weg tussen Klooster-Lidlum en Dongjum – ook wel De Bjusse genoemd – is sinds september geen doorgaande weg meer. Er geldt sindsdien een inrijverbod voor gemotoriseerd verkeer. Alleen bestemmingsverkeer mag er nog langs.
Aan dat verkeersbesluit ging een jarenlang proces vooraf. De verkeerssituatie op de Mûntsewei was niet veilig genoeg voor fietsers en zorgde regelmatig voor beschadigde bermen. ‘It is der hartstikke drok mei alles wat ride kin’, schreef een fietser in 2020 in het dorpskrantje Sint Joris geschreven. ‘Se ride alles kapot!’
Het verkeersprobleem werd steeds aangekaart bij de gemeente Waadhoeke en belandde tenslotte met steun van de gemeenteraad op de agenda van de mobiliteitsvisie. Daarop volgde een zoektocht met aanwonenden en belanghebbenden naar de beste oplossing, een proces dat werd begeleid door dorpsbelang.

Uiteindelijk is ervoor gekozen om de weg voor gemotoriseerd verkeer af te sluiten, met uitzondering van bestemmingsverkeer. In april werd dit verkeersbesluit officieel gepubliceerd en daartegen zijn bij de gemeente vervolgens geen bezwaren binnengekomen.
Verkeersborden weggehaald
Reuring ontstond er pas toen het besluit definitief werd. De verkeersborden die de gemeente begin september aan de Mûntsewei plaatste, waren enkele dagen later spoorloos verdwenen. Er werd een online petitie tegen de verkeersmaatregel gestart, die intussen honderd keer is ondertekend.
‘Het is een mooie brede weg die veilig genoeg is om te fietsen’, vindt een ondertekenaar van de petitie. ‘Het is een poosje druk geweest maar dat kwam omdat de doorgaande weg naar Tzummarum gerenoveerd werd.’ Een ander schrijft: ‘Het kost ons veel brandstof om om te gaan rijden.’
Ook op sociale media en in het dorp werd er volgens het bestuur van dorpsbelang negatief gepraat. “Natuurlijk staat het eenieder vrij zijn of haar mening te hebben. Het wordt anders als meningen vormen van smaad en laster aannemen. En openlijk over het functioneren van het dorpsbelang wordt getwijfeld of haar handelswijze in twijfel wordt getrokken.”
Interim-bestuur
Eén bestuurslid was om die reden al eerder opgestapt. De overgebleven vijf gooiden op de ledenvergadering de handdoek in de ring. Maar dezelfde avond nog is er ook een interim-bestuur gevormd, onder aanvoering van de 80-jarige Harm Westra.

“Ik bin de âldste fan it spul”, zegt Westra, die al eens zes jaar lang de voorzittersrol van dorpsbelang heeft vervuld. Maandagavond werd hij door de beheerder van het dorpshuis, Ype Bonnema, aangespoord om het voortouw te nemen.
“Dan sitte je mei in seal fol minsken en seis lege stuollen. Wat moatte je dan?”, vertelt hij levendig. “Ik haw in fleske bier krigen fan Ype en bin nei foaren gongen en haw 20 minuten sitten te eameljen.”
Het interim-bestuur telt zeven leden. Binnenkort zal er een overdracht van lopende zaken plaatsvinden met het oude bestuur.
Het verkeersbesluit aan de Mûntsewei is wat Westra betreft geen onderwerp. “Dêr hoege wy it net wer oer te hawwen. Wy moatte oer nijbou en genôch oare saken om tafel sitte.”