Ga naar de inhoud
Omroep Zilt | Noordwest-Friesland

Omroep Zilt | Noordwest-Friesland

  • Home
  • Regio
    • Waadhoeke
    • Harlingen
    • Franeker
    • Terschelling
    • Vlieland
  • Categorieën
    • Cultuur
    • Politiek
    • Wadden
    • Sport
  • Over Omroep Zilt
    • Adverteren
    • Doneren
    • Omroep RSH
      • Visual Radio
    • Radio Eenhoorn
      • Visual Radio
    • Klachtenprocedure
    • Vacatures
  • Contact
Bekijk onze video's

Arriva droomt van internationale trein naar Harlingen, maar seinen staan nog niet op groen

  • Simen Hofman
    Simen Hofman

  • Simen Hofman
    Simen Hofman
Simen Hofman 14 juni 2023 07:31

Foto: Omroep Zilt. Lennard Geerts

Nog wat jaartjes geduld, dan kan je met de trein rechtsreeks van Harlingen naar Bremen. Tenminste, als het aan Arriva ligt. Maar dan moet er eerst nog wel wat gebeuren op het Nederlandse en Duitse spoor.

Ondertussen is het alweer een paar jaar geleden dat Arriva-CEO Anne Hettinga zijn droom van een directe verbinding naar Duitsland uitsprak. Zonder overstap, van Harlingen naar Bremen. En die droom is er nog steeds, zo laat het vervoersbedrijf weten.

Arriva komt de laatste maanden vaker in het nieuws met nieuwe spoorplannen. Vorige week nog kondigde het een trein van Groningen naar Parijs aan.

Open toegang
De dochteronderneming van Deutsche Bahn kan, sinds de invoering van ‘open toegang’ op het spoor, nieuwe lijnen starten. Als daar ruimte voor is op de rails, tenminste.

Wat Arriva betreft is die ruimte er wel: de vervoerder ziet potentie in meer treinen van en naar het Noorden. En dus ook in Noordwest-Friesland.

Foto: Omroep Zilt, Lennard Geerts

Wil je nu van Fryslân naar Duitsland dan ben je nog wel even onderweg. Stap je in Harlingen in, kom je na dik 4 uur en minimaal 2 keer overstappen aan in Bremen.

Het grootste deel van de reis kan je al in de trein doen. Tot de Friesenbrücke roet in het eten gooit. Die spoorbrug over de Eems ligt er al sinds 2015 uit na een aanvaring.

Ondertussen wordt daar gewerkt aan een nieuwe brug. Maar als die klaar is, is Arriva er nog niet.

Doorrijden
Ook de stations van Groningen en Leeuwarden zijn een probleem. Om naar Bremen te komen, moeten treinen daar namelijk door kunnen rijden, op hetzelfde spoor.

In Groningen wordt daar al aan gewerkt. Het station wordt momenteel verbouwd en de eerste nieuwe perrons krijgen al vorm.

Foto: Omroep Zilt, Simen Hofman

Ook Leeuwarden zou een zogeheten doorstroomstation moeten worden. De rails rond de Friese hoofdstad worden komend jaar aangepak. Maar concrete plannen om doorrijden mogelijk te maken, zijn er volgens Arriva nog niet.

Mocht dat wel gebeuren, is er nog één hobbel: het nieuwe ERTMS. Dat European Rail Traffic Management System is een nieuw beveiligingssysteem voor het spoor dat in heel Europa ingevoerd moet worden.

Vooralsnog een droom
In 2026 wordt tussen Harlingen en Leeuwarden al getest met het systeem. Het traject rond Groningen staat pas in 2029 op de planning.

“De droom is dus vooralsnog vooral een droom”, zo realiseert ook Arriva zich. Maar langzaam lijken de seinen toch op groen te springen.

Deel dit artikel:
Tags: Arriva Bremen Harlingen internationale trein openbaar vervoer OV trein

Advertenties

Omroep Zilt © 2023
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}