Nog wat jaartjes geduld, dan kan je met de trein rechtsreeks van Harlingen naar Bremen. Tenminste, als het aan Arriva ligt. Maar dan moet er eerst nog wel wat gebeuren op het Nederlandse en Duitse spoor.
Ondertussen is het alweer een paar jaar geleden dat Arriva-CEO Anne Hettinga zijn droom van een directe verbinding naar Duitsland uitsprak. Zonder overstap, van Harlingen naar Bremen. En die droom is er nog steeds, zo laat het vervoersbedrijf weten.
Arriva komt de laatste maanden vaker in het nieuws met nieuwe spoorplannen. Vorige week nog kondigde het een trein van Groningen naar Parijs aan.
Open toegang
De dochteronderneming van Deutsche Bahn kan, sinds de invoering van ‘open toegang’ op het spoor, nieuwe lijnen starten. Als daar ruimte voor is op de rails, tenminste.
Wat Arriva betreft is die ruimte er wel: de vervoerder ziet potentie in meer treinen van en naar het Noorden. En dus ook in Noordwest-Friesland.
Wil je nu van Fryslân naar Duitsland dan ben je nog wel even onderweg. Stap je in Harlingen in, kom je na dik 4 uur en minimaal 2 keer overstappen aan in Bremen.
Het grootste deel van de reis kan je al in de trein doen. Tot de Friesenbrücke roet in het eten gooit. Die spoorbrug over de Eems ligt er al sinds 2015 uit na een aanvaring.
Ondertussen wordt daar gewerkt aan een nieuwe brug. Maar als die klaar is, is Arriva er nog niet.
Doorrijden
Ook de stations van Groningen en Leeuwarden zijn een probleem. Om naar Bremen te komen, moeten treinen daar namelijk door kunnen rijden, op hetzelfde spoor.
In Groningen wordt daar al aan gewerkt. Het station wordt momenteel verbouwd en de eerste nieuwe perrons krijgen al vorm.
Ook Leeuwarden zou een zogeheten doorstroomstation moeten worden. De rails rond de Friese hoofdstad worden komend jaar aangepak. Maar concrete plannen om doorrijden mogelijk te maken, zijn er volgens Arriva nog niet.
Mocht dat wel gebeuren, is er nog één hobbel: het nieuwe ERTMS. Dat European Rail Traffic Management System is een nieuw beveiligingssysteem voor het spoor dat in heel Europa ingevoerd moet worden.
Vooralsnog een droom
In 2026 wordt tussen Harlingen en Leeuwarden al getest met het systeem. Het traject rond Groningen staat pas in 2029 op de planning.
“De droom is dus vooralsnog vooral een droom”, zo realiseert ook Arriva zich. Maar langzaam lijken de seinen toch op groen te springen.