De Fremantle Highway was Terschelling bijna voorbij, maar drijft nu weer richting het oosten. Het schip brandt donderdagavond nog steeds.
Door de stroming en de wind schuift het voertuigschip langzaamaan over de Noordzee. Woensdag lag het schip ten noordoosten van Terschelling, een dag later was de Fremantle het eiland al bijna voorbij.
Het schip wordt via een noodkabel in controle gehouden. Zo kan worden voorkomen dat het een vaargeul indrijft. Eerst hield de Hunter van Rederij Noordgat die verbinding, donderdagavond werd dat overgenomen door de Fairplay 30, een Duitse sleepboot.
Met de veranderde stroming wordt het schip gedraaid en kan het richting het oosten drijven. De sleepboot houdt de Fremantle op zo’n 16 kilometer uit de kust van Terschelling, tussen de vaarwegen in. Zo komt het geen obstakels tegen.
Boskalis en Multraship zijn ingeschakeld om het schip te bergen. Zij zouden het schip kunnen wegslepen, maar dan moeten er mensen aan boord om een goede verbinding te leggen. Dat is ook nodig om te kunnen blussen.
Dan moet alleen eerst de temperatuur en rook op het schip afnemen. De Kustwacht houdt dat in de gaten, onder anderen met een vliegtuig. Als de Fremantle genoeg is afgekoeld, wordt het schip waarschijnlijk richting het noorden gesleept, zo laat Rijkswaterstaat weten.
Ondertussen is de Kustwacht gestopt met blussen. Ze hielden de zijkant van het schip nat om te koelen. Om te voorkomen dat er te veel water aan boord komt werd dat donderdagmiddag stilgelegd. Het schip zou dan namelijk instabiel kunnen worden en zinken.
Aan het schip is schade te zien, volgens de Kustwacht is dat afbladderende verf: “Er zijn vooralsnog geen scheuren of gaten waargenomen.”